Nové veci na Gazduj denne do mailu
Nastav si automatické upozornenia na zaujímavé články.
Zasielanie newslettra môžeš kedykoľvek vypnúť.

Výmena spojky bez automechanika. Dokonca aj bez garáže

18.05.2016 9

Výmena spojky postihne skôr či neskôr každé auto s manuálnou prevodovkou. Hoci sa nejedná o zložitú operáciu, je pomerne prácna a servisy si za ňu nezriedka účtujú približne 300 eur. K tomu ešte pripočítajú materiál  - zvyčajne celú spojkovú súpravu.

Jozef Šebest

Jozef Šebest

rola: Profi Gazda | počet sledovaní: 4 | registrácia 26.11.2014

Kto má staršie vozidlo amortizované na úroveň, pri ktorej sa výmena spojky a autoservise rovná bazárovej hodnote auta, tomu bude určite dávať zmysel vyskúšať si výmenu spojky vo vlastnej réžii.

Popíšem v hlavných rysoch výmenu spojky v štandardnom vozidle s motorom vpredu naprieč a pohonom predných kolies. V mojom prípade tento návod vyhovuje štyrom z piatich áut, ktoré sú momentálne na dvore.

Vlastne nejde o návod v pravom zmysle slova. Je to skôr rámcový popis, pretože chcem poskytnúť priestor pre tvoju vlastnú iniciatívu. A jednotlivé autá sa v detailoch líšia.

Teoretická príprava

Energia sa z bežiaceho motora prenáša do prevodovky a oddiaľ cez diferenciál na obe predné poloosi, a teda aj kolesá. Medzi motorom a prevodovkou sa nachádza spojka, ktorá umožňuje odpájanie motora od prevodovky. Najmä pri radení prevodových stupňov. Spojková lamela (to je to, čo smrdí, keď páliš spojku rozbiehajúc auto s preťaženým prívesom do prudkého kopca) sa časom opotrebuje a auto začne mať problémy rozbehnúť sa.

Spojka sa zvyčajne vymieňa ako celá súprava. Tá sa skladá z prítlačného taniera, lamely a ložiska. Ak budeš v pokušení kúpiť na výmenu len lamelu (čo má istú logiku, pretože lamela je jediná časť spojky, na ktorej je vidno opotrebovanie), radšej tomuto pokušeniu nepodľahni. Ak sa ti po pár kilometroch rozpadne ložisko, budeš musieť robiť všetko znova.

Vybavenie

Dobrá správa je, že nepotrebuješ dielňu. Stačí priestor, najlepšie trávnik, a pekné počasie. K trávniku si však zožeň ešte dielenskú príručku. Je to kniha, podľa ktorej postupujú (mali by) automechanici. Dajú sa zohnať papierové alebo elektronické.

Ak nezoženieš originálnu príručku, ešte vždy môžeš kúpiť príručku určenú pre bežných používateľov. Z vlastných skúseností môžem pochváliť knižky od Haynes Publishing. U nás dostupné príručky z edície „Jak na to?” od nakladateľstva Kopp nedosahujú ich úroveň ani zďaleka, nehovoriac o často nebezpečných preklepoch.

V núdzi pomôže aj návod z YouTube alebo fotonávod, ktorý sa dá nájsť napríklad na stránkach fanklubu toho-ktorého auta.

Tak, návod už máš. Čo ďalej? Náradie. Holými rukami sa spojka mení dosť ťažko. Základom je súprava obyčajných nástrčkových kľúčov, k nej dobre padne gola sada. Ak chceš za svoju prácu naozaj prevziať zodpovednosť, budeš potrebovať aj momentový kľúč.

Na bezpečnú prácu sú potrebné dielenské stojany, na ktoré postavíš auto, a prácu ti uľahčí aspoň jednoduchý hydraulický zdvihák. Budeš ho potrebovať na zdvíhanie a spúšťanie prevodovky. Samotné auto môžeš nadvihnúť aj zdvihákom určeným na výmenu kolesa.

Asi najdôležitejším nástrojom pri výmene spojky je univerzálny tŕň. Pomocou neho sa vycentrujú otvory na spojkovej lamele a prítlačnom kotúči. Kedysi sa namiesto neho používali „mrkvy”, čiže ozajstné prevodové hriadele. Pri dnešnom počte typov áut, motorizácií a prevodoviek by mechanik musel mať doma celé železiarstvo. Preto sa používa jednoduchá plastová pomôcka.

Jozef Šebest

Univerzálny tŕň na centrovanie spojky.Zdroj: Jozef Šebest

Veľmi pomôžu aj ochranné pomôcky, čiže gumené rukavice presne sediace na ruku (áno, aj pracovné rukavice majú čísla), ktoré kúpiš v každej predajni s ochrannými pracovnými pomôckami.

Keďže sa bude pracovať pod autom, vhodné sú aj pracovné ochranné okuliare a čelovka, prípadne pracovná LED lampa s magnetom.

Jozef Šebest

Pohľad na pracovisko. Zdvihák je treba podkladať, pretože by sa zaboril do hliny. Ležať sa dá aj na kryte kufra. Auto musí byť zaistené proti pohybu klinmi pri zadných kolesách. Dielenské držiaky umiestňuj vždy na miesta uvedené v príručke. Dodatočné zabezpečenie kolesami pod prahmi nie je na škodu.Zdroj: Jozef Šebest

Postup 

1. Auto dobre zabezpeč proti posunutiu, kliny pod zadnými kolesami sú podmienka.

2. Demontuj autobatériu a jej držiak, ak je umiestnená nad prevodovkou.

Jozef Šebest

Pohľad do motorového priestoru. Aj táto Fiesta XR2i má prevodovku schovanú pod akumulátorom.Zdroj: Jozef Šebest

3. Odstroj prevodovku od uzemnení, konektorov (tachometer, snímač hladiny oleja, atď.).

4. Zdvihni auto, demontuj kolesá a náboje (zvyčajne dve skrutky zhora na tlmiči, jeden čap na spodnom ramene plus čap na tyčke riadenia).

5. Demontuj poloosi. Niekedy stačí demontovať len jeden náboj a poloos. V prípade tohto auta (Suzuki Baleno) je potrebné demontovať oba náboje a poloosi.

Jozef Šebest

Po demontáži náboja nezabudni brzdový strmeň aj s držiakom vyvesiť na pomocnú gumu (táto je z posilovacieho prístroja :-) Nechať ho visieť na brzdovej hadičke nie je rozumné. Zdroj: Jozef Šebest

6. Vypodlož prevodovku a odmontuj jej uchytenia. Až potom oddeľuj prevodovku od motora.

7. Oddelenú prevodovku spusti na zdviháku nadol. Otvorí sa ti pracovný priestor.

Jozef Šebest

Pohľad na prítlačný tanier namontovaný na zotrvačníku. Zdroj: Jozef Šebest

8. Demontuj prítlačný tanier, vyber lamelu a zlož ložisko. Tanier a lamelu drží na zotrvačníku zvyčajne 6 skrutiek.

Jozef Šebest

Ložisko je nasadené na hriadeli.Zdroj: Jozef Šebest

9. Vyskladaj a vycentruj si na tŕni lamelu a tanier, následne ich namontuj.

Jozef Šebest

Nápis na novej spojkovej lamele ťa upozorní, že je vyrobená v Afrike, a čo je dôležitejšie, oznámi ti aj jej správnu orientáciu.Zdroj: Jozef Šebest

Jozef Šebest

Zostava spojky spolu s tŕňom sa namontuje na zotrvačník a tŕň sa následne vyberie. Hotovo, môžeme skladať. Zdroj: Jozef Šebest

10. Poskladaj všetko naspäť. Uťahovacie momenty jednotlivých skrutiek a matíc nájdeš v dielenskej príručke, rovnako ako spôsob nastavenia tiahla spojky. Spojka po výmene bude podstatne „mäkšia”, takže zrejme sa ti ľavá noha niekoľkokrát “prepadne”, kým si zvykneš. Ale to je celkom príjemný detail.

Náklady

Orientačné náklady na výmenu spojky svojpomocne
Cena (€)
Spojková súprava 60
Univerzálny tŕň 12
Súprava Gola kľúčov 50
Momentový kľúč 28
Súprava nástrčkových kľúčov 15
Dielenské stojany (2 kusy) 19
Dielenský zdvihák 24
Dielenská lampa 4,50
Ochranné pomôcky (rukavice + okuliare) 3
Spolu 215,50
Ceny sa môžu líšiť v závislosti od výrobcu a obchodníka. To platí pre materiál ako aj pre náradie. Na amatérske použitie s rezervou stačí aj náradie dodávané obchodnými reťazcami.
Prameň: cenový prieskum autora

Celkové náklady vrátane náhradného dielu, materiálu a potrebného náradia (predpokladajme, že nič z toho nemáš doma) sa teda približujú k cene za výmenu spojky v profesionálnej dielni. Úplne inak to bude vyzerať, ak už máš väčšinu náradia doma.

Navyše normovaná cena práce v servise môže skákať o stovky eur podľa toho, či ide o značkový servis predajcu alebo „neznačkovú“ dielňu. Výrazné rozdiely v pracnosti výmeny spojky sú aj medzi rôznymi modelmi áut, dokonca aj medzi rôznymi motorizáciami rovnakého modelu. Rozhodnutie, či sa ti oplatí pokúšať sa o svojpomocnú opravu, za teba nikto iný neurobí.

Ako šetriť spojku

  • Neodkladaj si nohu na spojkový pedál. Vľavo vedľa neho je miesto, kam si môžeš nohu položiť.
  • Raď primerane rýchlo. Netlač na radiacu páku pri slabo vyšliapnutej spojke, ani ju nedrž vyšliapnutú príliš dlho.
  • Nedrž spojku stlačenú pri stáni na križovatke, radšej vyraď rýchlosť.

Motivačné foto na záver

Jozef Šebest

Ak sa ti zdá výmena spojky v osobnom aute zložitá, tak takto vyzerá výmena spojky v traktore - opäť sme robili v poľných podmienkach. Zdroj: Jozef Šebest

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (9 reakcií)

Zaujímajú ťa takéto články? Pridaj sa ku Gazduj na Facebooku!