Ultracyklista radí (1): Ako si vybrať bicykel

23.08.2016 2

Kvalita bicykla sa odvíja od ceny a aj tu sa oplatí staviť na zlatú strednú cestu, kde za celkom priaznivú cenu dostanete kvalitu. Treba si uvedomiť, že nie vždy je ten najdrahší bicykel zároveň tým najlepším pre vás.

Zdroj: Flickr/Eelke/CC

Richo Meleg

Richo Meleg

rola: Gazda | počet sledovaní: 0 | registrácia 17.08.2016

Bicykle by som rozdelil do troch skupín podľa použitia. Upozorňujem, že tento článok je venovaný bicyklom pre tínedžerov a dospelých, detské bicykle sú osobitná kategória.

Stroje, na ktorých jazdia profíci, sú poskladané z dielov, ktoré sú extrémne ľahké a majú menšiu životnosť ako lacnejšie súčiastky. Vrcholový top športovec sa nestará o materiál, dostáva ho od sponzora.

Kategória č. 1: Horské bicykle („pohodlné traktory")

Flickr/Tim Brink/CC

Zdroj: Flickr/Tim Brink/CC

Jazda/terén: pomalšia, extrémne pohodlná, hory, kopce

Už názov prezrádza, na čo je určený. Tento bajk je stavaný na ťažký terén, no pohodlne a rýchlo zvládne aj poľné cesty. Má najširšie pneumatiky a aj riadidlá a tým pádom je veľmi stabilný. Je to veľmi dobrý spoločník, či už pre výkonnostných cyklistov, alebo pre začínajúcich bajkerov, ktorí hľadajú v jazde na bicykli oddych a reset hlavy po ťažkom dni.

Horský bicak býva obutý do troch rozmerov kolies. Tieto veľkosti v podstate nerozhodujú o kvalite jazdenia. Môžu mať 29-palcové kolesá, ktoré sú o niečo ťažšie ako 27,5-palcové alebo 26-palcové.

A tu už sa dostávame k hlavným znakom horských bajkov. Sú ťažšie ako ostatné kategórie, mohutnejšie, majú odpruženú prednú vidlicu (určené na tlmenie nerovností v teréne), môže mať aj tlmenie zadnej časti bicykla, čo už je väčší luxus, ktorý sa odráža na vyššej cene a aj hmotnosti bicykla.

Dosť dôležitým dielom sú blatníky. Kedže sa budete pohybovat výhradne v teréne, tak blata bude viac než dosť, preto si treba chrániť vpredu tvár a vzadu zadok.

  • Plusy: pohodlnosť, stabilita, prejazd akýmkoľvek terénom
  • Mínusy: väčšia hmotnosť, náročné na údržbu, častá výmena súčiastok

Kategória č. 2: Crossové bicykle

Flickr/Björn/CC

Zdroj: Flickr/Björn/CC

Jazda/terén: rýchla, pohodlná, lúky, cesty

Ak sa nevieme rozhodnúť medzi typmi bicyklov, tak toto je výborná voľba. Je určený do ľahších terénov, na poľné a lúčne cesty, ale v pohode a celkom rýchlo s ním môžete brázdiť aj cesty. 

Má o niečo užšie kolesá ako horský bicykel, tým pádom má menší valivý odpor, no človek už musí dávať väčší pozor akú jamu vymetie. Stále je to taký terénny hybrid a predáva sa aj s odpruženou prednou vidlicou a pre väčší komfort aj s odpruženou sedlovou trubkou.

Pri výbere tejto kategórie hlavne ženám odporúčam rám klasicky s hornou štanglou (rúrkou) pre lepší prístup k fľašiam s vodou. Stretol som sa aj s takým nešťastným crossom s dámskou kostrou, ktorý nemal prípravu na košík pre fľašu. Ženy, nebojte sa hornej rámovej trubky. Na bicykel nasadnete jednoducho preložením nohy cez sedlo.

  • Plusy: pomerne rýchly, celkom výkonné brzdy
  • Mínusy: nie je natoľko ovládateľný ako horský bicykel, slabá ergonómia riadidiel oproti cestnému bicyklu

Kategória č. 3: Cestné bicykle („žiletky")

Flickr/Paul Hornby/CC

Zdroj: Flickr/Paul Hornby/CC

Jazda/terén: veľmi rýchla, ľahká, športová, drncavá, nestabilná, cesty

Veľmi špecifický výber mašiny. Je určený výhradne na cesty bez jám a kameňov. Spravidla nebýva odpružený, aj keď sedlová trubka môže mať tlmič. Je to extrémne rýchly bicak, ktorý si vyžaduje veľkú opatrnosť na cestách.

Tento stroj nie je až taký stabilný, má najužšie pneumatiky, ktoré sa hustia až na 10 atmosfér, takže cítite každú nerovnosť. Dá sa s ním veľmi rýchlo jazdiť, no treba vždy myslieť na to, že cestný bicykel má na úzkych gumách najdlhšiu brzdnú dráhu.

Oproti ostatným bicyklom sa ešte líši riadidlami, ktoré sú ergonomicky ohýbané pre možnosť viacerých úchopov v rôznych technikách jazdy. V obchodoch nájdete aj cestné bicykle nazvané „fitness". Rozdiel je iba v tom, „fitnessák" má rovné riadidlá, presne ako na horskom alebo crossovom bajku. Takže kto chce výkonnostne rásť na ceste a mať vietor vo vlasoch pod prilbou, treba investovať do „cesťáku“.

  • Plusy: rýchlosť, malá hmotnosť
  • Mínusy: vyššia cena, nižší komfort, väčšia opatrnosť na ceste, vhodný výlučne na cesty

Koľko investovať do bicykla

Začiatočníkom odporúčam investovať do horského bicykla okolo 400 až 500 eur. V prípade crossových bajkov spĺňajú kritérium „cena = kvalita" bicykle okolo 600 eur. Pri cestných bicykloch treba siahnuť hlbšie do vrecka. Cena kvalitných „cesťákov“ sa pohybuje okolo 1000 eur. S takýmto strojom nebudete mať veľa starostí.

Flickr/Dave Haygarth/CC

Zdroj: Flickr/Dave Haygarth/CC

Problém neustáleho nastavovania vám hrozí nákupom lacného bicykla. Ak si chcete jazdu užiť, pod 300 eur nekupujte! Na začiatku treba počítať aj s investíciou do prilby, blikačky, prípadne predného svetla, tachometra a na traktor (horský bicykel) aj s blatníkmi. Tie sú vhodné aj na crossový bicykel, keďže sa pohybujete v teréne.

Čo sa týka značiek typu Dema, Kellys, CTM, Scott, Cube, Merida či Specialized v cenovej relácii do 500 eur nezáleží, ktorú si zvolíte. V tejto cenovej hladine rozhoduje hlavne výbava (prehadzovačky, radenie, brzdy, kolesá).

Ak by ste chceli nenormálne rýchly stroj, investujte do kolies. Netreba mať predsudky voči slovenským značkám bicyklov. Sú chalani, ktorí jazdia slovenský pohár alebo aj majstráky na týchto značkách a sú neustále „na bedni".

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (2 reakcie)

Zaujímajú ťa takéto články? Pridaj sa ku Gazduj na Facebooku!