Tipy ako odhaliť nedostatky pri kúpe ojazdeného auta

15.08.2016 1

Vyleštený exteriér a udržiavaný interiér v kombinácii s nízkou cenou môžu ľahko zviesť k neuváženej kúpe auta, ktoré skrýva množstvo technických nedostatkov. Odborník na servis vozidiel radí, čo si treba všímať, aby ste na kúpu nedoplatili.

Zdroj: Flickr/dodge challenger1/CC

Gazduj.sk

Gazduj.sk

rola: Admin Gazda | počet sledovaní: 5 | registrácia 25.06.2014

Za vylešteným lakom karosérie netreba hľadať len puntičkárstvo predajcu, ale aj trik ako skryť koróziu či škrabance. Narýchlo prestriekaný lak sa dá od pôvodného odlíšiť pohľadom.

„Ak nájdete v laku malé smietky, teda malé výstupky do cca 0,5 milimetra a v priemere do 1 milimetra, daný diel bol určite nanovo lakovaný a nedokonale vybrúsený a vyleštený,“ varuje Jozef Mišurda, odborník na servis vozidiel spoločnosti Würth Slovensko.

Z čoho vyčítať opotrebovanie auta

Nový volant, riadiaca páka či pedále sú častým trikom, ktorý slúži k zastretiu stavu opotrebovania vozidla. Ich výmena vyjde lacno. Veľa môže napovedať stav sedadiel, bŕzd, tlmičov a prípadná nerovnomernosť opotrebovania pneumatík.

„Prezradiť stav vozidla pomôže aj hlučný motor stieračov, slabá svietivosť stretávacích svetiel, hlučné motorčeky sťahovania okien, nefunkčné vyhrievanie zadného okna, rôzne nežiaduce zvuky pri behu motora na voľnobeh ako klepanie, cvakanie, pískanie, ďalej znížený výkon motora, klepanie motora pri vypnutí, „plávanie“ vozidla kvôli opotrebovaným častiam podvozku a mnoho ďalších,“ vymenováva J. Mišurda.

Ak vynecháte kontrolu stavu a funkčnosti klímy, môžete na to neskôr doplatiť drahou opravou. „Najlepšie je ísť do nezávislého autorizovaného servisu, kde vám vedia prezradiť aj prípadné záručné opravy a posledný servisný úkon,“ odporúča odborník.

Trvajte na skúšobnej jazde vozidlom. Nestačí, aby vás v ňom previezol predajca. Ak vám nedovolí sadnúť si za volant pred uzavretím zmluvy, dajte od neho ruky preč. Skúšobnou jazdou môžete odhaliť viaceré neduhy auta.

Ako odhaliť zaplavený motor

Po výdatnejších záplavách rastú ako po daždi aj inzeráty s vozidlami za zaujímavé ceny. Nenechajte sa oklamať vyčisteným interiérom, môže ísť o „kamufláž“ zaplaveného motora. „Zaplavené auto je častokrát možné spoznať až čiastočným rozobratím interiéru,“ hovorí J. Mišurda. Stačí, ak sa pozriete pod koberčeky, pod ktorými objavíte jemné nánosy špiny po záplavách.

Autá s dpf filtrom ho budú mať takmer na 100 percent poškodený nánosom

blata z dôvodu záplav,“ upozorňuje odborník. Aj takýto motor sa dá podľa

neho spojazdniť poriadným prepláchnutím. Horšie je to s elektronikou.

„Displeje na nižších miestach budú fľakaté, niektoré elektronické prvky

nebudú fungovať vôbec kvôli oxidácii kontaktov,“ pripomína.

Odborník ďalej odporúča odpojiť batériu a skontrolovať konektory v interiéri, ktoré sú nízko pri podlahe. „Ak sú zoxidované, určite vieme, že do auta minimálne zateká voda, alebo bolo vytopené.“

Stočenky sú zakázané, ale...

Predaj, obchodovanie či vlastnenie vozidiel so stočeným odometrom je na Slovensku od marca tohto roka zakázané. Rizikom je však stále kúpa auta v zahraničí. Vsaďte na referencie predajcu či majiteľa alebo si stav vozidla preklepnite.

„Počet kilometrov, ktoré vozidlo ročne najazdí, sa ukladá nielen do prístrojového panela. Ak ich niekto zámerne stočil, je viacero možností, ako to zistíte skôr, než na to doplatíte,“ radí odborník. Najlepšie je zveriť vozidlo servisu a vyžiadať si kontrolu riadiacich modulov v aute.

„Kilometre najazdené vozidlom sa ukladajú nielen do prístrojového panela, ale takisto aj do rôznych ďalších riadiacich modulov. Napríklad ABS, AIRBAG, ECU či do riadiaceho modulu filtra pevných častíc pri dieselových motorizáciách,“ upozorňuje J. Mišurda.

Ak s počítadlom najazdených kilometrov nemanipuloval profesionál, potrebné údaje z daných modulov prečítate. „Ak sa kvôli poruche menil prístrojový panel, aj záznamy o tejto oprave musia byť v servisnej knižke vozidla. Alebo nájdete kilometre „nakódované“ do nového prístrojového panela, ktorý zaznamená aj reálne údaje,“ dodáva J. Mišurda.

4 základné rady pri kúpe jazdeného auta:

1. Zistite si referencie o predajcovi - ak ponúka viacero vozidiel, nie je problém si nájsť na internete referencie od spokojných alebo nespokojných zákazníkov a posúdiť tak jeho dôveryhodnosť.

2. Pozrite si online záznamy STK - ak vozidlo kupujete od neznámeho kupujúceho, prvý krok, ako zistiť nejaké údaje o vozidle, sú online záznamy STK alebo kontroly originality (KO). Každý poctivý predávajúci, ktorý nemá čo skrývať, by vám mal na vyžiadanie poskytnúť VIN číslo vozidla.

3. Skontrolujte dokumenty k vozidlu - čím viac ich je, tým jednoduchšie to budete mať. Samozrejme, aj tu sa dá podvádzať. Na druhej strane stačí napísať do spoločnosti, kde podľa záznamov vozidlo servisovali, a vyžiadať si históriu servisných prác či opráv.

4. Pozrite sa na údaje z riadiacich jednotiek - kilometre najazdené vozidlom sa ukladajú do prístrojového panela, ako aj do rôznych ďalších riadiacich modulov. Napríklad ABS, AIRBAG, ECU či do riadiaceho modulu filtra pevných častíc pri dieselových motorizáciách. Ak sa kvôli poruche menil prístrojový panel, aj záznamy o tejto oprave musia byť v servisnej knižke vozidla. Alebo nájdete kilometre „nakódované“ do nového prístrojového panela.

Prameň: Würth Slovensko

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (1 reakcia)

Zaujímajú ťa takéto články? Pridaj sa ku Gazduj na Facebooku!