Nové veci na Gazduj denne do mailu
Nastav si automatické upozornenia na zaujímavé články.
Zasielanie newslettra môžeš kedykoľvek vypnúť.

Klepli po prstoch internetovým obchodom, na pyramídové hry sú krátki

14.03.2017 1

Boom internetového nakupovania výrazne pociťuje aj Európske spotrebiteľské centrum SR (ESC SR). Svedčí o tom väčšina sťažností, ktoré organizácia minulý rok dostala od spotrebiteľov na internetových predajcov. Skloňujú sa však medzi nimi aj kontroverzné pyramídové hry.

Zdroj: Pixabay/succo/CC

Lenka Sameková

Lenka Sameková

rola: Profi Gazda | počet sledovaní: 4 | registrácia 14.09.2012

Najviac spotrebiteľov zo Slovenska malo cezhraničné problémy s obchodníkmi z Česka, Maďarska, Poľska a Nemecka. „Spory sa najčastejšie týkali odškodnenia letových problémov cestujúcich, nevybavených reklamácií nábytku a vybavenia do domácnosti,“ informuje Pavel Pavlovkin z ESC SR. Z 375 prípadov sa centru podarilo úspešne ukončiť viac ako 70 percent.

Do tejto skupiny patria aj sťažnosti na zahraničný eshop, z ktorého si spotrebitelia nakúpili drahé bicykle za niekoľko tisícok eur. Pohotový servis však k nemu nedostali. Keď sa na bicykloch objavili vady, na opravu boli nútení čakať niekoľko mesiacov.

Keďže sa obchodník odvolával na stránke na nemecké predpisy, ktoré nemajú presne stanovenú lehotu na vybavenie reklamácie, zákazníci sa rozhodli počkať. Ani po 50 dňoch im však nebol schopný odpovedať na to, kedy sa dočkajú opravy bicyklov.

Bezradní zákazníci si na pomoc privolali ESC SR, ktoré zistilo, že eshop podlieha slovenským predpisom. Tie zaväzujú obchodníka vybaviť reklamáciu najneskôr do 30 dní. Keďže lehotu prekročil, zákazníci mali právo na výmenu tovaru alebo vrátenie peňazí.

„Obchodník si svoju chybu priznal a vzniknutý problém sa pod hrozbu zlej povesti rozhodol napraviť,“ opisuje prípad P. Pavlovkin. Napriek nepríjemným skúsenostiam si niektorí zákazníci nakoniec zvolili možnosť výmeny za nový bicykel.

Eshop, ktorý sa prepočítal

Sťažnosti prichádzali aj spoza hraníc na našich obchodníkov. ESC SR riešilo slovenský eshop, ktorý oslovoval zákazníkov z 29 európskych krajín. Na svojej stránke ponúkal široký sortiment od elektroniky, záhradnej techniky až po bižutériu s informáciou, že má tovar na sklade. To sa ukázalo ako klamlivý údaj. Hoci zákazníci objednávky vopred zaplatili, na ich doručenie čakali neúmerne dlho alebo k nim nedorazili vôbec.

Na vrátenie peňazí alebo doručenie tovaru organizácia tlačila u obchodníka v mene desiatok nespokojných zákazníkov. „Prípady všetkých spotrebiteľov, ktorí využili platbu kartou, sa podarilo uzavrieť, no boli aj takí, ktorí objednávku uhradili bankovým prevodom,“ hovorí P. Pavlovkin.

Odkedy sa eshop dostal do druhotnej platobnej neschopnosti, s ESC SR nekomunikuje. Jeho činnosť začala preverovať aj Slovenská obchodná inšpekcia.

Ruky preč od pyramídových hier

Niektoré spory sa ESC SR nepodarilo dotiahnuť do úspešného konca. Spotrebitelia v nich doplatili na svoj nezdravý úsudok a vidinu vysokého zhodnotenia vkladov. V týchto prípadoch figurujú pyramídové hry alebo „anonymné eshopy“, ktorým zákazníci bez dostatočného overenia poslali aj niekoľkotisícové sumy.

Pixabay/IWMedien/CC

Zdroj: Pixabay/IWMedien/CC

Spotrebitelia skočili na lep spoločnosti, ktorá tvrdila, že sa zaoberá úschovou a ochranou informácií a súkromných dát pre korporácie. Na to, že sa nechali zatiahnuť do pyramídovej hry pripomínajúcej Ponziho schému, prišli až neskôr.

Za kúpu licencie a poskytnutie časti kapacity na pevnom disku svojho počítača im spoločnosť sľubovala 250-percentný ročný výnos z hodnoty licencie. Na začiatku im síce vyplatila niekoľko splátok, no k získaniu ďalších museli zapojiť do pyramídy nových členov.

„ESC v SR v takých prípadoch nie je schopné pomôcť, pretože prevádzkovatelia týchto obchodných schém spravidla nemajú akýkoľvek záujem na zmierlivom ukončení prípadov a rešpektovaní práv spotrebiteľov,“ vysvetľuje P. Pavlovkin. Vzhľadom na výšku investícií odporúča centrum spotrebiteľom zvážiť možnosť riešenia takýchto sporov súdnou cestou.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (1 reakcia)

Zaujímajú ťa takéto články? Pridaj sa ku Gazduj na Facebooku!