Témy:

Nové auto sú vyhodené peniaze. Naozaj?

24.10.2014 31

Ešte som nebol svedkom ženskej diskusie na túto tému, ale chlapi sa dokážu aj do krvi pohádať o tom, či je rozumnejšie kúpiť nové alebo ojazdené auto. Skúsme sa na to pozrieť bez emócií, cez čísla.

Zdroj: freeimages / tombeard

Jaroslav Matyáš

Jaroslav Matyáš

rola: Profi Gazda | počet sledovaní: 0 | registrácia 24.06.2014

Náhodou som nedávno predával auto. Poznám teda trhovú hodnotu konkrétnej jazdenky a z verejne dostupného cenníka sa dá ľahko zistiť, koľko stojí rovnaké nové auto. Predstavil som si sám seba pri rozhodovaní, či kúpiť svoje staré auto alebo radšej rovnaké, ale nové. Bez veľkej námahy som zostavil porovnávací prepočet:

Nové a jazdené auto z pohľadu nákladov vlastníka
Nové auto Ojazdené auto
Renault Mégane Grandtour 1,6 16V 81 kW Limited Renault Mégane Grandtour 1,6 16V 81 kW Dynamique, 4-ročný, najazdené 100 000 km
Obstarávacia cena 13 790 € 6 900 €
Predpokladané servisné náklady počas 4 rokov používania a najazdení 100 000 km, len väčšie opravy nad rámec bežnej údržby a výmeny náplní 0 € 1 500 €
Predpokladaná predajná cena po 4 rokoch používania a najazdení 100 000 km -6 900 € -2 500 €
Náklady za 4 roky používania 6 890 € 5 900 €
Prameň: aktuálny cenník importéra a odhady autora

Náklady na štvorročnú držbu jazdenky teda vychádzajú o takmer 1000 € lacnejšie. Samozrejme, je to maximálne zjednodušený modelový príklad. Nezohľadňuje časovú hodnotu peňazí či iné nuansy ako rozdielny priebeh poklesu hodnoty pre rôzne modely áut. Octaviu by som po 4 rokoch predal za vyššiu sumu, no aj nová by stála o pár tisíc viac ako Renault.

Náklady na nutné opravy ojazdeného auta od 5. do 8. roku prevádzky som len odhadol, nejde o žiadnu odbornú kalkuláciu. Kým predajná cena "nového" auta po štyroch rokoch vychádza z reálnej situácie, budúca predajná cena osemročnej jazdenky s 200-tisíc km na tachometri je len "vyveštená" z inzerátov na podobné autá.

Napriek všetkým spomenutým aj nespomenutým zjednodušeniam mi tabuľka dáva zmysel. Ide o porovnateľné autá s prakticky rovnakou výbavou, líšia sa len detailami - napríklad inou vizážou prednej masky po facelifte modelu. Nejaký ten prehľad o cenách dielov a servisných prác mám a viem si dosť dobre predstaviť, čo všetko by moje exauto počas ďalších 4 rokov potrebovalo vymeniť. Minimálne brzdy, ložiská, rozvody, tlmiče, akumulátor. Vyšla mi suma 1500 €.

Nové auto by počas prvých štyroch rokov nemalo pýtať žiadne nutné opravy (moje nepýtalo). Ani to však nevyváži brutálnu stratu hodnoty a jazdené v sumáre vychádza výhodnejšie. Nepoučil som sa a znova si kúpil nové auto. Pretože nemám brata automechanika a cením si svoj čas aj nervy. Istotu bezstarostného každodenného používania mi vie dať len nové auto.

Ak máte iný názor, smelo choďte do jazdenky - s veľkou pravdepodobnosťou ušetríte. No vyberajte s rozumom, nechajte vybrané auto preklepnúť odborníkovi a pripravte sa na nevyhnutné investície po kúpe. V žiadnom prípade sa nedajte zlákať vidinou, že za cenu novej Fabie sa budete dlhé roky a bez ďalších nákladov voziť v imidžovom bavoráku, ktorý má pri kúpe natočených len 200 tisíc - veď "také autá sú predsa stavané na dvakrát toľko" :)

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (31 reakcií)

Zaujímajú ťa takéto články? Pridaj sa ku Gazduj na Facebooku!