Nadnárodné autopožičovne sľúbili, že budú férovejšie

25.08.2015 0

Päť najväčších autopožičovní na naliehanie EÚ sľúbilo sprehľadniť svoje podmienky a zlepšiť prístup k spotrebiteľom. Otázne je, či to bude stačiť. Niektoré problémy totiž ostávajú otvorené.

Zdroj: SITA/AP

Lenka Sameková

Lenka Sameková

rola: Profi Gazda | počet sledovaní: 7 | registrácia 14.09.2012

Autopožičovniam Avis-Budget, Enterprise, Europcar, Hertz a Sixt patrí v súčasnosti viac ako 65-percentný podiel na trhu EÚ. V poslednom období čelia rastúcej nespokojnosti spotrebiteľov. Kým v roku 2012 zaznamenali európske spotrebiteľské centrá 1050 sťažností, o dva roky neskôr to už bolo 1750, informovala Európska komisia.

Zákazníci s bydliskom v zahraničí im vyčítali účtovanie rozdielnych cien za rovnaké služby. Niektoré autopožičovne mali pri online rezervácii identifikovať polohu klientov na základe IP adresy alebo od nich požadovať uvedenie krajiny, v ktorej žijú. Podľa toho potom nastavili cenu.

Spotrebitelia sa na európske spotrebiteľské centrá obracajú aj kvôli opakovaným problémom pri vrátení vozidla. Zákazník si napríklad v jednej z autopožičovní prenajal auto a zaplatil 600-eurovú zálohu. Počas doby prenájmu však niekto vozidlo poškriabal a spôsobil tým menšiu škodu v hodnote do 100 eur. Keď spotrebiteľ vozidlo vrátil, autopožičovňa mu strhla celú výšku depozitu. Podľa pracovníka autopožičovne s tým musel klient počítať, pretože to tak bolo nastavené v podmienkach zmluvy.

Podľa časopisu dTest je bežné, že si autopožičovňa naúčtuje niekoľko stoviek eur za opravu poškodenia karosérie, o ktorom klienti tvrdia, že ho nespôsobili. Tomáš Večl z Európskeho spotrebiteľského centra odporúča zákazníkom, aby dali zamestnancom autopožičovne podpísať potvrdenie o vrátení vozidla v neporušenom stave. Problémom sa môžu vyhnúť aj nafotením vozidla tak pri prevzatí ako aj pri odovzdaní, uviedol pre dTest.

Koniec neférovým praktikám?

Európska komisia a dozorné orgány vyzvali spoločnosti ukončiť diskriminačnú cenovú politiku a neférové obchodné praktiky. Reakciou autopožičovní je prísľub sprehľadniť informácie pri online rezervácii, ktoré zahŕňajú povinné poplatky a voliteľné doplnkové služby, kľúčové nájomné podmienky a požiadavky, zálohy odpočítavané z karty klientov či podmienky poistenia.

Spoločnosti sa zaviazali aj k transparentnejšiemu účtovaniu pohonných látok, férovejšej kontrole vozidiel a lepším postupom pri požadovaní dodatočných poplatkov od zákazníkov. Podľa nových pravidiel budú mať klienti možnosť namietať proti akejkoľvek škode ešte predtým, ako im autopožičovňa náhradu škody strhne zo zaplatenej zálohy alebo z kreditnej karty.

Väčšinu opatrení by mali spoločnosti implementovať do konca roka 2015. Podľa ochrancov spotrebiteľských práv však niektoré problémy ostávajú otvorené. Recept bude potrebné hľadať na správanie sa zamestnancov autopožičovní, ktorí sa podľa dTestu napríklad snažia klientom vnútiť predražené dodatočné poistenie, aj keď už jedno pri online rezervácii uzavreli.

Nezodpovedaná ostáva aj otázka jazyka zmluvných podmienok pre zahraničných zákazníkov. Jazykový hendikep klientov zneužívali niektorí zamestnanci autopožičovní a nútili ich pristúpiť na nevýhodné podmienky, s ktorými v časovej tiesni a v nevedomosti súhlasili.

Doriešiť bude treba aj zodpovednosť spotrebiteľov za škody na vozidle spôsobené tretími osobami.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (0 reakcií)

Zaujímajú ťa takéto články? Pridaj sa ku Gazduj na Facebooku!

Diskusia (0 reakcií) Celá diskusia