Nové veci na Gazduj denne do mailu
Nastav si automatické upozornenia na zaujímavé články.
Zasielanie newslettra môžeš kedykoľvek vypnúť.

Mondelēz nenápadne zmenšil tabuľky čokolád Figaro

07.02.2017 15

Zhltnúť čokoládovú tabuľku Figaro na posedenie je jednoduchšie ako v minulosti. Nie je za tým väčšia kapacita našich žalúdkov, ale menšia hmotnosť čokolády.

Zdroj: Lenka Sameková

Lenka Sameková

Lenka Sameková

rola: Profi Gazda | počet sledovaní: 4 | registrácia 14.09.2012

„Práve som zistil, že čokolády Figaro majú namiesto 100 už len 90 gramov. Obal je totožný, tak som si to na prvý pohľad vôbec nevšimol,“ píše nám čitateľ do redakcie.

Vyrážame do obchodov a hľadáme dôkazy s nádejou, že ide o čerstvú úpravu hmotnosti čokolád a v regáloch narazíme aj na pôvodné balenia. Hmotnosť 100 gramov však nachádzame iba na obaloch čokolády na varenie. Na zvyšných druhoch už figurujú 90-ky.

Pátrame v archívoch letákov obchodných reťazcov, ktoré potvrdzujú zistenia nášho čitateľa. Viaceré čokolády Figaro schudli o 10 gramov. Priznáva sa nám k tomu aj samotný výrobca, ktorým je nadnárodný koncern Mondelēz.

„K zmene gramáže došlo už na začiatku roka 2015, a to u všetkých tabuľkových čokolád Figaro s výnimkou bublinkovej čokolády, ktorá zostala 80-gramová a čokolády na varenie a exkluzívnej rady Sladká vášeň, ktoré zostali 100-gramové,“ hovorí mediálny zástupca Mondelēzu Pavel Orálek.

Nejde pritom o prvý zásah do hmotnosti tabuľkových čokolád Figaro. Ešte na prelome 21. storočia, keď sa čokoláda Figaro balila do dvoch vrstiev – papiera a celofánu alobalu, vážila veľká tabuľka 150 gramov. Takto si ju pamätajú už iba kroniky zberateľov obalov, ktorí nám pomohli so zhromaždením názorných dôkazov.

Maria Kareinen/chocozone.net

Zdroj: Maria Kareinen/chocozone.net

150-gramové čokolády prešli radikálnou zmenou hmotnosti, keď stratili 50 gramov, čo predstavuje asi 33 percent obsahu. V roku 2003 boli dostupné v obchodoch v „akciovom“ 115-gramovom balení, ktoré výrobca ponúkal s trúfalým 15-percentným bonusom zdarma.

Maria Kareinen/chocozone.net

Zdroj: Maria Kareinen/chocozone.net

Maria Kareinen/chocozone.net

Zdroj: Maria Kareinen/chocozone.net

100-gramové tabuľky neskôr prebalil do jednovrstvového obalu, ktorý sa podobá tomu súčasnému. Na hmotnosť produktov dlhé roky nesiahal. Až do roku 2015, keď čokolády nenápadne stratili ďalších 10 gramov.

SZPI

Zdroj: SZPI

Lenka Sameková

Zdroj: Lenka Sameková

itesco.sk

Výber čokolád so zníženou hmotnosťouZdroj: itesco.sk

Mondelēz: Je za tým marketing

„Zníženie gramáže o 10 percent však bolo spojené aj so znížením ceny o 10 percent, a to tak ceny pre našich zákazníkov, ako aj odporúčanej regálovej ceny pre konečného spotrebiteľa. Zníženie gramáže a ceny bolo teda marketingovým rozhodnutím,“ vysvetľuje P. Orálek z Mondelēzu.

Pokiaľ sa pozrieme na ceny čokolády v zľavových letákoch Kauflandu pred a po úprave hmotnosti, o zlacnení možno hovoriť len v prípade, ak do porovnania zahrnieme cenu na konci roka 2014 (teda tesne pred znížením hmotnosti).

Vtedy čokoláda Figaro stála v zľave 0,79 eura. V roku 2015 klesla jej cena na 0,76 eura a neskôr na 0,72 eura. V januári tohto roka sa cena 90-gramovej čokolády vyrovnala cene 100-gramovej z roku 2013. Netreba však zabúdať aj na to, že konečnú cenu majú v rukách reťazce.

Letáky Kauflandu

Zdroj: Letáky Kauflandu

Letáky Kauflandu

Zdroj: Letáky Kauflandu

Prehľad zvýhodnených cien čokolády Figaro v Kauflande
Dátum akcie Veľkosť balenia* Cena za 100 g čokolády (v €)
Máj 2013 100 gramov 0,59
November 2013 100 gramov 0,66
Máj 2014 100 gramov 0,55
November 2014 100 gramov 0,79
Marec 2015 90 gramov 0,76
Máj 2015 90 gramov 0,72
Január 2016 90 gramov 0,66
*okrem bublinkovej mliečnej a horkej čokolády
Prameň: letáky Kauflandu

Zamlčané a priznané úbytky gramov

Výrobcovia sa k znižovaniu hmotnosti produktov neradi priznávajú. V Nemecku na to prísne dozerajú spotrebiteľské organizácie, ktoré ich pridávajú na čierny zoznam výrobkov s klamlivými obalmi, takzvaný Mogelpackungliste. Tipy zbierajú od spotrebiteľov.

Päť produktov, ktoré organizácia vyhodnotí za celý rok ako najklamlivejšie, sa v januári stretnú v súboji o titul v zavádzaní obalom. Tento rok boli medzi nimi nominovaní aj čokoládoví Mikuláši od Mondelēzu, ktorí stratili z roka na rok 23 percent hmotnosti. V niektorých reťazcoch ich cena síce mierne klesla, avšak neúmerne úbytku hmotnosti.

Nadnárodný koncern Mondelēz patrí na druhej strane k mála výrobcom, ktorí sa zákazníkom dokážu sami iniciatívne priznať k tomu, že zredukovali hmotnosť svojich produktov.

K takémuto kroku, ktorý sa stretol s uznanlivými, ale aj nahnevanými reakciami spotrebiteľov, výrobca pristúpil minulý rok. Na svojej facebookovej stránke oznámil, že vo Veľkej Británii ubral z hmotnosti ikonickej čokolády Toblerone. Dohnať ho mali k tomu rastúce výrobné náklady, ktoré by sa pri zachovaní pôvodnej hmotnosti tyčinky údajne odzrkadlili na vyššej cene.

Máte tip na výrobok, ktorému výrobca potichu znížil hmotnosť? Pošlite nám ho na adresu [email protected].

Víťaz ankety o Zavádzajúci obal roka 2016:

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (15 reakcií)

Zaujímajú ťa takéto články? Pridaj sa ku Gazduj na Facebooku!