Nové veci na Gazduj denne do mailu
Nastav si automatické upozornenia na zaujímavé články.
Zasielanie newslettra môžeš kedykoľvek vypnúť.

Občerstvenie nie je ospravedlnením za meškanie letu kvôli poruche

16.03.2017 0

Mešká vám let viac ako tri hodiny z dôvodu technickej poruchy na lietadle? Nedajte sa odbiť bagetou.

Zdroj: Flickr/emilee rader/CC

Lenka Sameková

Lenka Sameková

rola: Profi Gazda | počet sledovaní: 4 | registrácia 14.09.2012

Cestujúci majú nárok na finančnú kompenzáciu od aeroliniek, ak meškanie lietadla presiahne tri hodiny a nie je zapríčinené mimoriadnou okolnosťou. Týka sa to letov, ktoré štartujú z letiska v EÚ alebo sú riadené európskymi dopravcami.

Za mimoriadne okolnosti možno považovať nepriaznivé počasie či štrajk zamestnancov letiska. V týchto prípadoch cestujúci nemôžu požadovať finančné odškodnenie a pokiaľ meškanie trvá dve až päť hodín, musia sa uspokojiť s jedným jedlom, občerstvením a nárokom na dve bezplatné telefonáty alebo e-maily.

To neplatí pre technické poruchy na lietadle. Aj keď ich dopravcovia často označujú za mimoriadne okolnosti, ide o výhovorku, ktorou sa chcú vyhnúť zaplateniu finančnej náhrady.

„Pri prevádzke lietadiel sa technické poruchy bežne vyskytujú a dopravca s nimi musí počítať. Nemožno ich teda brať ako mimoriadne okolnosti,“ vysvetľuje právnik spoločnosti Vaše nároky Petr Novák a odvoláva sa na rozsudok Európskeho súdneho dvora.

Hra so slovíčkami

Aerolinky ešte stále zneužívajú nevedomosť cestujúcich a zámerne zamieňajú mimoriadnu technickú poruchu za mimoriadnu okolnosť. Výnimky sú povolené len v prípade sabotáže, pri teroristických útokoch alebo skrytých výrobných chybách ohrozujúcich leteckú bezpečnosť, ktoré sa vzťahujú na celú flotilu lietadiel (chybná výrobná súčiastka namontovaná vo všetkých lietadlách).

Akékoľvek iné technické poruchy sú riadnym dôvodom na vyplatenie finančnej kompenzácie cestujúcim. Pokiaľ sa tomu aerolinky bránia, o pomoc možno požiadať Európske spotrebiteľské centrum alebo advokáta.

„Prípady na súde v podstate vždy vyhráme, letecké spoločnosti totiž nie sú schopné dokázať, že technická porucha mala mimoriadny charakter,“ hovorí právnik P. Novák, ktorý cestujúcich na súde zastupuje.

Výška kompenzácie sa odvíja od vzdialenosti letu. Cestujúci ju môžu vymáhať od aeroliniek ešte tri roky po vzniku nároku na odškodnenie.

Akú vysokú kompenzáciu možno požadovať

Lety v rámci EÚ:

  • 1500 kilometrov alebo menej: 250 eur
  • viac ako 1500 kilometrov: 400 eur

Lety medzi letiskom v EÚ a letiskom mimo EÚ:

  • 1500 kilometrov alebo menej: 250 eur
  • 1500 kilometrov až 3500 kilometrov: 400 eur
  • viac ako 3500 kilometrov: 600 eur

„Ak let nepatrí medzi tie, na ktoré sa vzťahuje nariadenie EÚ, môžu cestujúci žiadosti o odškodnenie podložiť takzvaným Montrealským dohovorom, ktorý síce cestujúcim negarantuje paušálne kompenzácie, umožňuje im však žiadať náhradu reálne vzniknutej škody. V tomto prípade môže ísť o úhradu zmareného zisku, preplatenie prepadnutého ubytovania, storno poplatky a podobne,“ dodáva P. Novák.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (0 reakcií)

Zaujímajú ťa takéto články? Pridaj sa ku Gazduj na Facebooku!

Diskusia (0 reakcií) Celá diskusia