Je med zdravší ako cukor? Sladidlo ostáva sladidlom

28.09.2015 6

Med nie je taký zdravý, ako si myslíme, upozorňuje najnovšia štúdia Amerického ministerstva poľnohospodárstva. Pri dlhodobej zvýšenej konzumácii môže spôsobiť srdcovocievne choroby v rovnakej miere ako cukor či glukózo-fruktózový sirup.

Zdroj: Maňo Štrauch

Michaela Lovásová

Michaela Lovásová

rola: Profi Gazda | počet sledovaní: 0 | registrácia 10.02.2015

Väčšina ľudí si pod pojmom med predstaví zdravú prírodnú náhradu cukru. Na tomto trende profitujú aj marketingoví experti. Americká potravinárska spoločnosť Kellogg's napríklad premenovala svoje cereálie zo Sugar Smacks, čiže z cukrových dobrôt, na medové (Honey Smacks) s cieľom pôsobiť zdravšie a zvýšiť tak predaj svojho výrobku.

Aj na policiach slovenských predajní nájdeme mnoho produktov, ktoré na obale propagujú obsah medu, no v zložení nájdeme len karamelizovaný cukor.

Vedci v najnovšej štúdii ale upozorňujú, že sladidlo ostáva vždy sladidlom - či človek sladí cukrom alebo medom. Preto jeho zvýšená konzumácia nie je zdraviu prospešná.

Do nemilosti verejnosti sa v súčasnosti dostáva hlavne glukózo-fruktózový sirup. Je kalorický, spôsobuje metabolické poruchy a zaťažuje srdce, tvrdia kritici. Výskumníci neoponujú, avšak upozorňujú, že nežiaduce účinky tohto sladidla a medu sú takmer rovnaké.

Akékoľvek sladidlo má vplyv na zdravie

Vedci z Amerického ministerstva poľnohospodárstva sa rozhodli pozrieť na zúbok medu a vyhotoviť štúdiu aj vďaka finančným prostriedkom, ktoré poskytol americký Národný výbor pre med. Ten dúfal, že výskum upozorní na zdravotné výhody suroviny oproti trstinovému cukru či kukuričnému sirupu. Výsledok však sponzora nepotešil.

Päťdesiatpäť dobrovoľníkov každý deň po dobu dvoch týždňov konzumovalo dennú odporúčanú dávku jedného z troch sladidiel - medu, trstinového cukru a glukózo-fruktózového sirupu. Následne porovnávali ich hladinu cukru v krvi, inzulín, telesnú hmotnosť, cholesterol a krvný tlak. 

Výskumníci následne zistili, že všetky tri sladidlá majú takmer rovnaké nepriaznivé zdravotné dôsledky na organizmus. Upchávanie ciev, predstupeň srdcových ochorení, spôsobujú napríklad všetky spomínané sladidlá v rovnakej miere. 

„Med sa všeobecne považuje za prirodzenejší, pretože biely cukor a glukózo-fruktózový sirup sú priemyselne spracované z cukrovej trstiny, cukrovej repy či kukurice," poznamenala Susan Raatz, ktorej štúdia sa objavila v časopise Journal of Nutrition. „Chceli sme zistiť, v čom sú tieto sladidlá rôzne. Ale nakoniec sme zistili, že chemicky sú veľmi, veľmi podobné.“

Strašiak menom glukózovo-fruktózový sirup

V 70. rokoch si glukózo-fruktózový sirup rýchlo získal priazeň výrobcov nealkoholických nápojov. Do roku 2003 spotreba tohto sladidla dosiahla takmer rovnakú úroveň ako cukor.

Výskumy už dávnejšie dokázali, že tento démonizovaný kukuričný sirup je chemicky podobný stolnému cukru. Momentálne existujú dostatočné dôkazy na to, že glukózo-fruktózový sirup nie je o nič nezdravší ako iné typy sladidiel.

Diskusie sa vedú hlavne o tom, či má telo iné postupy pri jeho spracovávaní - pri metabolizovaní fruktózy. Ale aj v prípade, že sa fruktóza ukáže byť obzvlášť škodlivá, nemusí to znamenať, že sirup má pri dlhodobej konzumácii na zdravie horšie účinky ako med alebo stolný cukor.

Všetky tri sú totiž zložené z podobných pomerov fruktózy a ďalšieho jednoduchého cukru, glukózy (med a glukózo-fruktózový sirup pozostávajú hlavne z fruktózy a glukózy, kým trstinový cukor je sacharóza, zlúčenina fruktózy a glukózy).

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (6 reakcií)

Zaujímajú ťa takéto články? Pridaj sa ku Gazduj na Facebooku!