Košické eshopy menia adresy a názvy, dlhy zákazníkom nesplácajú

24.05.2016 2

Košická spoločnosť IRON Lady už roky dlhuje zákazníčkam peniaze za vrátený tovar. Ani pribúdajúce sťažnosti či pokuty od Slovenskej obchodnej inšpekcie ju neodradili od zakladania nových eshopov so spoločenskými šatami.

Zdroj: Freeimages/david jones

Lenka Sameková

Lenka Sameková

rola: Profi Gazda | počet sledovaní: 7 | registrácia 14.09.2012

Na našu spotrebiteľskú poradňu sa obrátila čitateľka, ktorá si v apríli tohto roka objednala v eshope www.vivifashion.eu spoločenské šaty. Tovar jej prišiel na dobierku a pri prevzatí zaň zaplatila 87 eur. Veľkosť šiat jej však nesedela, preto ich nasledujúci pracovný deň odoslala späť aj s odstúpením od zmluvy a požiadavkou na vrátenie peňazí.

„Do dnešného dňa sa mi nikto neozval. Na emailovú adresu som písala už dvakrát, aby mi dali vedieť, či obdržali vrátený tovar, písala som aj na rýchly kontakt, ktorý majú uvedený na internetovej stránke, keďže telefonický kontakt tam nemajú zverejnený.“ Bez výsledku. Prevádzkovateľ eshopu drží zaryto bobríka mlčanlivosti.

Čo hovorí zákon o ochrane spotrebiteľa

Spotrebiteľ je oprávnený aj bez uvedenia dôvodu odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku alebo od zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho do 14 dní odo dňa prevzatia tovaru.

Predávajúci je povinný bez zbytočného odkladu, najneskôr do 14 dní odo dňa doručenia oznámenia o odstúpení od zmluvy vrátiť spotrebiteľovi všetky platby, ktoré od neho prijal na základe zmluvy alebo v súvislosti s ňou, vrátane nákladov na dopravu, dodanie a poštovné a iných nákladov a poplatkov.

Známa firma

Prevádzkovateľom eshopu je košická spoločnosť IRON Lady, ktorá je personálne previazaná s eseročkou Moletka + Moletka. Obom firmám patria internetové obchody so spoločenskými šatami, ktoré medzi zákazníkmi nemajú dobrú povesť. Na ich nekalé praktiky ešte v marci minulého roka upozorňovala Slovenská obchodná inšpekcia (SOI).

„Spoločnosť IRON Lady s. r. o. bola zo strany Inšpektorátu SOI v Košiciach sankcionovaná opakovane, v minulosti jej už boli uložené pokuty a to aj z dôvodu marenia výkonu kontroly, pre porušenie povinností vyplývajúcich z ustanovení zákona o ochrane spotrebiteľa, zákona o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzatváranej na diaľku alebo zmluvy uzatváranej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho,“ uviedla Danuša Krkošová, hovorkyňa Ústredného inšpektorátu SOI.

Dva z troch z internetových obchodov (www.moletka.eu, www.svet-siat.eu), na ktoré SOI upozorňovala, už v súčasnosti nefungujú. Eshopu www.vip-moda.eu sa však darí aj naďalej. A nielen tomu. Košická spoločnosť IRON Lady si založila nové internetové obchody so spoločenskými šatami, na ktoré SOI opäť dostáva sťažnosti. K eshopu www.vip-moda.eu pribudol obchod www.spolocenka.eu a aj www.vivifashion.eu, ktorý dlhuje peniaze aj našej čitateľke.

Nepreberá tovar ani výzvy SOI

Košická podnikateľka, ktorá vystupuje v oboch spoločnostiach, dlhuje peniaze za vrátený tovar alebo vybraté zálohy viacerým zákazníkom. Nejde pritom o zanedbateľné sumy, ceny šiat sa v niektorých prípadoch šplhajú až do výšky 180 eur. Zásielky so šatami niekedy vôbec nepreberá.

Vinu pripisuje zákazníkom, ktorí podľa nej porušujú obchodné podmienky. Požaduje v nich, aby jej pri vrátení tovaru oznamovali podacie číslo zásielky. Na peniaze však čaká veľa zákazníkov, ktorí tento postup dodržali. Niektorí mesiace, iní dokonca až roky. Podnikateľka nereaguje na ich správy a skladá im telefón. Takýto arogantný postoj však zaujala aj voči výzvam SOI.

„Zo strany SOI boli vykonané viacnásobné pokusy o vykonanie kontroly zameranej na prešetrenie uvedených podnetov (kontrola bola začatá dňa 10. 12. 2015). Vzhľadom na skutočnosť, že kontrolovaná osoba neposkytla súčinnosť potrebnú pre vykonanie kontroly (nepreberá zásielky), nerešpektovala oprávnenia Slovenskej obchodnej inšpekcie požadovať od kontrolovaných osôb potrebné informácie a doklady a tým znemožnila prešetrenie podnetov spotrebiteliek, bude jej uložená pokuta z dôvodu marenia výkonu kontroly,“ informovala D. Krkošová.

Zákazníčky boj nevzdávajú

Skupina 13 poškodených zákazníčok ešte koncom roka 2014 podala na podnikateľku trestné oznámenie z prečinu podvodu. Polícia ho zamietla. Podľa dokumentu, ktorý máme k dispozícii, podnikateľka vo svojej výpovedi na polícii uviedla, že zákazníkov vyplácala postupne kvôli finančným problémom spoločnosti. Na sklade sa jej toho roku mal nahromadiť tovar v hodnote 23-tisíc eur.

Svoje tvrdenia doložila poštovými poukazmi, ktoré mali dokazovať, že zákazníkom, ktorí odstúpili od zmluvy, peniaze skutočne vracala. Ani jednej z 13 poškodených spotrebiteliek podľa našich informácií doteraz žiadne peniaze neprišli. SOI od spoločností peniaze nemôže vymáhať, pretože na to nie je kompetentná.

Zákazníčky, ktorým firmy IRON Lady a Moletka + Moletka dlhujú peniaze, sa chystajú dovolať spravodlivosti na súde hromadnou žalobou. V súčasnosti ich je viac ako 20 a do skupiny sa postupne prihlasujú noví poškodení spotrebitelia. Ak medzi nich patríte, napíšte nám do diskusie (v článku alebo na Facebooku), na mail gazduj@trend.sk alebo kontaktujte priamo iniciátorku hromadnej žaloby na adrese tamara0101@azet.sk či telefónnom čísle 0903 163 011.

Aktualizované: 10. jún 2016

Od marca 2015 sa prípadom zaoberá Spotrebiteľské centrum, ktoré voči majiteľke eshopov podniklo niekoľko právnych krokov. Poškodeným zákazníkom ponúka zastupovanie v súdnom spore. So žiadosťou o pomoc sa treba obrátiť na elektronickú podateľňu Spotrebiteľského centra.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (2 reakcie)

Zaujímajú ťa takéto články? Pridaj sa ku Gazduj na Facebooku!