Domáci automechanik: Ako ušetriť stovky eur za nové vstrekovače

28.08.2015 19

Benzínový motor vybavený vstrekovačmi paliva je v istom zmysle nezmar. Namiesto zložitého nastavovania karburátora stačí mať čisté vstrekovacie trysky, funkčnú cievku vstrekovača a všetko funguje. Čo však robiť, keď nefunguje? Keď auto odmieta naštartovať, dusí sa, motor nejde do otáčok?

Jozef Šebest

Jozef Šebest

rola: Profi Gazda | počet sledovaní: 5 | registrácia 26.11.2014

Najmä autá, ktoré jazdia na plyn, sú na túto závadu náchylné. Miniatúrne dýzy vstrekovačov totiž nie sú preplachované benzínom a tak „zapadajú prachom”. Základnú diagnostiku možno nezvládneš sám, ale ak v servise povedia, že na vine sú vstrekovače, nemusíš u nich nechať podstatnú časť výplaty.

Jozef Šebest

Vstrekovacie trysky. Ak si nedáš pozor, zaplatíš za tých špuntov stovky eur.Zdroj: Jozef Šebest

Máš tri možnosti:

  • kúpiť nové vstrekovacie trysky a nechať ich v servise vymeniť,
  • kúpiť repasované trysky alebo poslať na repas svoje,
  • zrepasovať si vstrekovače sám.

Ceny vstrekovačov sa začínajú niekde pri 55 eurách. Pre štyri vstrekovače to môže znamenať investíciu do 300 eur aj s prácou servisu.

Jozef Šebest

Zanesené vstrekovače. Zdá sa, že najmä ten vpravo je na odpis.Zdroj: Jozef Šebest

Teória

Ak sa vyznáš v autách trochu viac ako bežný internetový či krčmový diskutér, nebude pre teba problém zrepasovať si vstrekovače doma na stole.

Vstrekovač je miniatúrny elektromagnetický ventil, ktorý sa po zapojení prúdu otvorí. Tým pádom sa benzín natlakovaný palivovým čerpadlom rozprašuje do sacieho potrubia a vytvára zmes. Poškodenie vstrekovača môže byť dvojaké. Poškodenie elektronickej časti je nevratné. Upchatie mechanickej časti je celkom dobre opraviteľné a popíšeme si ho.

Demontáž nebudem popisovať, pretože sa u jednotlivých motorov líši. Snáď len pripomeniem, že pripojenie elektrických konektorov býva dosť často slabou stránkou vstrekovačov, takže dávaj pozor, za čo ťaháš.

Dopredu si priprav potrebné náradie a spotrebný materiál. Nie je nič mrzutejšie ako vymontovať vstrekovače a potom na bicykli letieť do mesta, aby si stihol vyzdvihnúť O-krúžky.

Jozef Šebest

Testovaný vstrekovač je po elektronickej stránke v norme a má zmysel ho repasovať.Zdroj: Jozef Šebest

Príprava

Profesionáli vstrekovače bežne čistia v ultrazvukovej čističke. Existuje však aj iný postup, ktorý môžeš zrealizovať doma na kolene. Budeš potrebovať autonabíjačku, prípadne iný 12 V elektrický zdroj. Môže to byť aj autobatéria, ktorú si vymontoval z auta. Nejaké kábliky na prepojenie. S krokodílkami sú fajn, ale nie je to podmienka.

Ďalej budeš potrebovať injekčnú striekačku správneho rozmeru. Streetworker alebo lekáreň to istí. Cena približne 20 centov. Kus hadičky (odolnej voči rozpúšťadlám) a sprej na čistenie karburátorov a škrtiacich klapiek. Kus za 8 eur, spotrebuješ maximálne štvrtinu.

Zo spreja, hadičky a striekačky si pomocou lepidla vyskladaj prípravok na prepojenie spreja a vstrekovača. Musí to odolať dosť veľkému tlaku, takže nenechaj nič na náhodu.

Keď už máš vstrekovače nas stole, bude múdre vymeniť aj tesniace krúžky. Je možné si vybrať z viacerých možností a cena sa pohybuje od 50 centov do 2,99 eura za kus tesnenia rozmerov 7,5 x 3,5 mm. Bude ich treba osem, takže každý cent dobrý.

Skúšal som zohnať ešte lacnešie priemyselné tesnenia, ale neuspel som. Možno musím len lepšie hľadať.

Jozef Šebest

Zostava je zapojená a pripravená na čistenie.Zdroj: Jozef Šebest

Postup

Začnem od bodu, keď už máš vstrekovače na stole. Najprv zmeraj odpor ich cievok. V mojom prípade sa za dobré považujú cievky, ktoré majú odpor v rozmedzí 12 - 20 Ohmov.

Ak je niektorý vstrekovač defektný (menej Ohmov ako odporúča príručka pre tvoje auto), zožeň druhý. Vrakoviská ponúkajú nerepasované vstrekovače od 5 eur za kus. Pre istotu si zober so sebou elektrický multimeter, nech nechodíš viac krát.

Po otestovaní elektronickej časti môžeš začať čistiť mechanickú časť.

  1. Zo vstrekovačov stiahni tesnenia a potom očisti vstrekovače zvonka pomocou handričky a spreja
  2. Následne založ nové tesnenia a pripoj pomocou prípravku vstrekovač k spreju
  3. Vyskladaj si elektrické vedenie od autonabíjačky k vstrekovaču
  4. Pripoj krokodílku na jeden z konektorov vstrekovača
  5. Vstrekni do vstrekovača čistiaci sprej
  6. Druhou krokodílkou ťukaj do druhého elektrického kontaktu vstrekovača a postupne pridávaj tlak. Vstrekovač by mal byť po približne 10 výstrekoch v poriadku, čiže by mal rozprašovať peknú hmlu
  7. Opakuj postup pre každý vstrekovač
  8. Hotovo, zostáva už len namontovať vstrekovače do auta.
Porovnanie nákladov na obnovu vstrekovačov*
Nové vstrekovacie trysky montované v servise 300 eur
Repasované vstrekovacie trysky od profi firmy (montáž svojpomocou)* 130 eur
Repas vlastných vstrekovacích trysiek u firmy (montáž svojpomocou)** 70 eur
Repas a montáž vo vlastnej réžii** 12,5 eura
* Cena sa môže líšiť v závislosti od typu vstrekovačov, ich množstve a tarife servisu; ** Cena v prípade, že všetky vstrekovače sú v elektronicky v poriadku a máš doma aspoň základné vybavenie (kus dvojlinky a podobne). Zo spreja ti ešte zostane dosť na vyčistenie škrtiacej klapky.
Prameň: maloobchodné cenníky, prieskum autora

Jozef Šebest

Vyčistené vstrekovače. Nie je to dokonalé, ale všetky fungujú.Zdroj: Jozef Šebest

Dobré rady na záver

  • pracuj na dobre vetranom mieste
  • použi pracovné ochranné pomôcky, minimálne okuliare
  • pred demontážou aj montážou do auta vždy odpoj akumulátor.
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (19 reakcií)

Zaujímajú ťa takéto články? Pridaj sa ku Gazduj na Facebooku!