Ako pred zimou otestovať chladiacu kvapalinu v aute

27.11.2016 0

Zima prichádza a nemrznúca zmes v chladiči tvojho auta má... koľko vlastne rokov? Ak aj má viac ako odporúčané maximum dva roky, treba ju nutne vymeniť? Ponúkam niekoľko rád a tipov ako svojpomocne otestovať chladiacu zmes motora.

Zdroj: pixabay / qimono

Jozef Šebest

Jozef Šebest

rola: Profi Gazda | počet sledovaní: 5 | registrácia 26.11.2014

Sfarbenie

Chladiaca zmes by mala byť čo najbližšie svojej pôvodnej farbe, čiže:

  • medovo hnedá pre kvapalinu G10
  • tyrkysovo modrá pre G11
  • svetloružová pre G12

Ak je farba zmesi v nádržke neurčito hnedá a kvapalina vyzerá skôr ako voda z mláky, asi bude treba urobiť ďalší krok.

Mrazničkový test

Odober trochu kvapaliny z vyrovnávacej nádržky a v dôkladne uzavretom vodotesnom obale daj na pár hodín do mrazničky. V mrazničke je teplota približne -18 stupňov a ak zmes nezačne tuhnúť, bude minimálne rovnako mrazuvzdorná aj v aute.

Mínus 18 stupňov však nemusí stačiť na úplne bezstarostnú zimnú prevádzku. Pre pokojný spánok by kvapalina mala mať bod tuhnutia aspoň 5 stupňov pod očakávanou minimálnou teplotou okolia.

Otestovanie hustomerom

Tester môže byť jednoduchý alebo zložitejší. Ten jednoduchší a lacnejší zmeria len bod tuhnutia kvapaliny. Zvyčajne má dve stupnice - jednu pre kvapaliny na báze glykolu e druhú pre kvapaliny na báze metanolu. Z čoho vyplýva, že by si mal vedieť, čo máš v chladiči naliate.

Cena jednoduchého hustomera začína na jednom eure, ak nakupuješ v akcii v reťazci. Daj si však pozor, aby si nekúpil hustomer, ktorým sa meria stav elektrolytu v autobatérii. Vyzerajú takmer identicky!

Meranie je jednoduché. Stačí si dať pozor na to, aby si balónikom nasal dosť kvapaliny na to, aby sa meracia sonda odlepila od dna. Potom odčítaš hodnotu v stupňoch Celzia na stupnici. Hotovo.

Jozef Šebest

Pomocou balónika nasaj do hustomera kvapalinu. Hladina ukáže teplotu, pri ktorej začne kvapalina zamŕzať.Zdroj: Jozef Šebest

Zložitejšie prístroje dokážu zmerať aj bod varu kvapaliny. To je tiež dôležitý ukazovateľ kvality chladiacej zmesi, oplatí sa ho zmerať najmä pred letom. 

Otestovanie vodivosti

Vodivosť kvapaliny nepriamo hovorí o nasýtenosti kvapaliny voľnými iónmi a tým pádom o jej korozívnej schopnosti. Logicky chceme, aby nám kvapalina nekorodovala motor zvnútra.

Jozef Šebest

Multimeter nastav na meranie napätia v rozsahu 20 Voltov. Jeden kontakt prilož k zápornému pólu akumulátora, druhý vlož do chladiacej kvapaliny. Pokiaľ je napätie menšie ako 0,3 Volta, kvapalina je ešte v poriadku.Zdroj: Jozef Šebest

Otestovanie kyslosti

Toto je test pre fajnšmekrov. Kyslosť chladiacej kvapaliny spôsobuje koróziu častí motora vyrobených na báze železa, ale aj degeneráciu gumených hadíc a tesnenia pod hlavou. Preto je vhodné, aby pH kvapaliny bolo aspoň 8, resp. v rozmedzí 8 až 10.

Ako to zistiť? Ak chováš rybičky, zrejme máš doma súpravu na testovanie vody. Prípadne na testovanie kvality pôdy, ak si záhradník. Dá sa použiť aj test na moč. Kyslosť/alkalitu kvapaliny merajú všetky rovnako dobre.

Prípadne môžeš testovaciu súpravu alebo apoň lakmusový papier kúpiť. Ceny sa pohybujú od troch eur vyššie.

Test je u najjednoduchších prúžkov jednoduchý: Testovací prúžok ponoríš do kvapaliny a následne porovnáš zafarbenie so vzorom. Hotovo. Vždy si však preštuduj návod - jednotlivé testy sa môžu podľa typu a výrobku odlošovať.

P.S. Starí machri testovali kyslosť chladiacej zmesi aj jazykom. Ale už asi nikto z nich nežije...

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (0 reakcií)

Zaujímajú ťa takéto články? Pridaj sa ku Gazduj na Facebooku!

Diskusia (0 reakcií) Celá diskusia