Česi porovnali zloženie svojich potravín s nemeckými. Tretina sa líši

02.07.2015 1

Vysoká škola chemicko-technologická v Prahe otestovala 24 párov potravín predávaných pod rovnakou značkou v Nemecku a v Česku. Aj keď sú výrobky propagované rovnako, až tretina vzoriek mala odlišné zloženie.

Zdroj: Flickr / tsubasuke5 / CC

Gazduj.sk

Gazduj.sk

rola: Admin Gazda | počet sledovaní: 5 | registrácia 25.06.2014

Česká verzia jahodového jogurtu Activia bola zafarbená koncentrátom z mrkvy a karmínom, nemecká červenou repou. Odlišovali sa aj v obsahu tuku. Podľa deklarácie mala mať česká verzia na obale 2,7 gramu na 100 gramov, nemecká o desatinu gramu viac na 100 gramov obsahu. Podľa skúšky mala česká 2,43 gramu na 100 gramov a nemecká 2,93 gramu na 100 gramov.

Podľa vyjadrenia firmy Danone, ktorá produkt vyrába, sa môže receptúra v jednotlivých štátoch líšiť. Množstvo tuku je podľa nej ovplyvnené tučnosťou mlieka, z ktorého sa jogurt vyrába. „Na tučnosť mlieka má vplyv odlišná strava kráv a odlišné prostredie, v ktorom sa kravy chovajú,“ uviedla spoločnosť, ktorá sa bráni tým, že sa snaží vyrábať produkty z lokálnych surovín.

Aj v prípade rastlinnej nátierky Rama sa odlišoval obsah tuku, česká mala 60 percent, nemecká 70 percent. Podľa výrobcu je rozdiel daný rôznou preferenciou spotrebiteľov v jednotlivých štátoch.

V nemeckom lanšmíte bolo hlavnou zložkou bravčové, v českom strojovo oddelené hydinové mäso. Česká verzia rybích prstov od Iglo obsahovala o sedem percent menej mäsa a česká káva od Jacobs mala o tretinu vyšší obsah kofeínu.

Nemecké je osladené kvalitnejšie

Česká verzia Pepsi Coly bola osladená glukózovo-fruktózovým sirupom, nemecká cukrom. Podobne ľadový čaj bol v Česku osladený cukrom, fruktózou a steviol-glykosidmi, v Nemecku iba cukrom. Český výrobok navyše obsahoval o 40 percent menej čajového extraktu. Podľa výrobcu má preto český výrobok nižší obsah cukrov a aj nižšiu energetickú hodnotu, čo bolo jeho zámerom.

V sladenom nápoji Sprite bol v nemeckej verzii iba cukor, v Česku sa predáva aj s glukózovo-fruktózovým sirupom a navyše s aspartamom a acesulfámom. Podľa Coca-Coly, ktorá nápoje vyrába, sa sirup používa aj v Španielsku či v Spojených štátoch amerických, rozhodnutie je podľa nej na lokálnom výrobcovi.

„Chuťové a cenové preferencie by nemal byť všeobecne používaný argument pre rozdiely v prípade značkových výrobkov, ktoré sa prezentujú rovnakým marketingom. Ak teda počujeme, že sa líšia s ohľadom na preferencie chutí alebo na preferencie ceny, tak si myslím, že ten test preukázal, že to ako všeobecný argument jednoducho neplatí,“ komentovala výsledky česká europoslankyňa Olga Sehnalová. Rada by v podobných testoch pokračovala, pretože sa domnieva, že to nie je len otázka Česka, ale aj otázka vnútorného trhu únie.

Podobný prieskum predstavila v posledných dňoch aj Potravinárska komora ČR, ktorá však na odlišných vzorcoch skonštatovala, že v Nemecku sa nakupuje lacnejšie ako v Česku. Podľa jej riaditeľa pre programovanie a stratégiu Miroslava Kobernu ide o dôkaz, že si českí distribútori nastavujú vyššiu maržu.

Zdroj: ČTK

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (1 reakcia)

Zaujímajú ťa takéto články? Pridaj sa ku Gazduj na Facebooku!