Nové veci na Gazduj denne do mailu
Nastav si automatické upozornenia na zaujímavé články.
Zasielanie newslettra môžeš kedykoľvek vypnúť.

Briti našli stovky potravín, ktoré zdraželi bez toho, aby ste si to všimli

08.08.2017 3

Keď sa Mondelēz koncom minulého roka priznal, že do čokolády Toblerone vytesal väčšie medzery, aby nemusela zdražieť, zákazníci ho počastovali nadávkami. Prípad zmenšenej tyčinky však nie je ojedinelý. Produktov, ktorým počas posledných piatich rokov ubudlo z hmotnosti, ale nie z ceny, sú stovky.

Zdroj: Flickr/Mike Mozart/cc

Lenka Sameková

Lenka Sameková

rola: Profi Gazda | počet sledovaní: 4 | registrácia 14.09.2012

Ikonická tyčinka Toblerone je jedným z 2 529 produktov, ktoré sa za posledných piatich rokov v Spojenom kráľovstve scvrkli. Takýto tovar si však zákazníci kupovali za rovnaké ceny ako pred jeho zmenšením. Vyplýva to z prieskumu britského štatistického úradu (ONS).

V skupine zmenšenín sú nielen potraviny, ale aj hygienické výrobky. Napríklad kotúčiky toaletného papiera značky Andrex skrátené z 280 na 221 listov. K takémuto „vylepšeniu“ výrobca pristúpil kvôli údajne zvýšenej kvalite toaletného papiera. Namiesto toho, aby mu narástla cena, radšej odmotal 59 listov.

ONS posiela mesačne do obchodov stovky zberateľov cien konkrétnych produktov, ktoré mu pomáhajú vyčísliť mieru inflácie. V rámci tohto prieskumu pozorne striehne aj na zmenu veľkostí obalov, aby v odlišnom čase porovnával rovnaké produkty.

„Pri pohľade na údaje za posledných 5 rokov sme zistili, že viacero položiek, ktoré sme zaznamenali, sa zmenšilo veľkosťou alebo hmotnosťou, a to väčšinou v kategórii jedla a nápojov,“ uviedol úrad vo svojej správe.

V médiách výrazne zarezonovali zmenšené balenia cukroviniek od nadnárodného koncernu Mars - M&M's, Minstrels či Maltesers, ktoré sú obdobou u nás známejšieho Kit Kat Pop Choc. Kým zo 121-gramového balíčka Maltesers ubral Mars 18 gramov, rodinné 165-gramové balenie cukríkov M&M's odľahčil o 25 gramov. Balíčky s čokoládovými guľôčkami Minstrels zase stratili 9 percent hmotnosti.

tesco.com; makro.co.uk

Zdroj: tesco.com; makro.co.uk

Zredukovanie cukroviniek odôvodnil Mars drahšími surovinami a vyššími prevádzkovými nákladmi. S podobným argumentom obhajoval svoje rozhodnutie zmenšiť tyčinku Toblerone o 10 percent pre britský trh aj Mondelēz.

Ceny surovín nevzrástli

Dôvody, ktorými sa výrobcovia snažia obhájiť, považuje ONS za výhovorky. „Cena kakaa dosiahla v decembri 2015 päťročné maximum (v dôsledku sucha v troch najväčších krajinách vyvážajúcich kakao), ale za posledný rok prudko klesla,“ podotkol úrad. V prospech argumentov výrobcov cukroviniek nehrá ani cena cukru.

„Európska dovozná cena cukru od polovice roka 2014 pomaly padá a v marci 2017 dosiahla najnižšiu úroveň od začiatkov záznamov MMF v roku 1991,“ skonštatoval ONS. Úrad však zároveň pripustil, že náklady výrobcov v Spojenom kráľovstve mohol vyhnať nahor nedávny pokles libry, pod ktorý sa podpísal výsledok referenda o vystúpení krajiny z EÚ.

Odkrajovať sa bude aj z ďalších tyčiniek

Výrobcovia cukroviniek vo Veľkej Británii avizovali, že v redukovaní hmotnosti budú pokračovať. Až 20 percent hmotnosti má ubudnúť tyčinkám Mars a KitKat. Dôvodom však nie sú vyššie náklady, ale snaha vyhovieť opatreniam národného plánu, ktorým chcú Briti zabojovať proti obezite detí. Očakáva sa, že do roku 2020 znížia podiel cukru vo výrobkoch minimálne o 20 percent.

Presladené produkty, akými sú napríklad bublinkové nápoje, cereálie, ale aj jogurty, sa do tohto limitu môžu zmestiť ľahšie. Stačí, ak výrobcovia v receptúrach nahradia cukor umelými sladidlami. Pre čokoládové tyčinky je to problém. Náhrady cukru by údajne zhoršili ich chuť a dokonca by v nich mohli pôsobiť laxatívne. Výrobcovia sú preto odkázaní na redukciu ich celkovej hmotnosti.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (3 reakcie)

Zaujímajú ťa takéto články? Pridaj sa ku Gazduj na Facebooku!