Nové veci na Gazduj denne do mailu
Nastav si automatické upozornenia na zaujímavé články.
Zasielanie newslettra môžeš kedykoľvek vypnúť.

Bicykel poskladaný z odpadu. Skoro ako nový

22.06.2015 7

Každú jar u nás v dedine pristavia veľkoobjemové kontajnery. Odvážajú v nich všetko, čo sa nezmestí do smetiakov a čoho sa ľudia potrebujú zbaviť. Vždy sa na tú sezónu teším. A ďakujem Bohu za všetkých tých ľudí, ktorí pre mňa nakupujú.

Zdroj: Jozef Šebest

Jozef Šebest

Jozef Šebest

rola: Profi Gazda | počet sledovaní: 4 | registrácia 26.11.2014

Som dumpster diver. Po slovensky - hrabem sa v smetiakoch. Viem, nie je to práve šport, čo by sa esteticky vyrovnal plážovému volejbalu, ale s trochou skúseností sa dajú dosiahnuť zaujímavé veci. Stačí prekonať ostych, skočiť do kontajnera a vybrať si. Je to naozaj zadarmo.

Aj keď u nás sa tomuto športu venujú najmä nižšie sociálne skupiny a niektoré menšiny by mohli na svetové majstrovstvá postaviť tímy s medailovými ambíciami, venujú sa mu aj „normálni” ľudia. Aj keď väčšinou alternatívci.

Tento rok som si predsavzal, že na svojich výjazdoch do lesa už nebudem ničiť krosový bicykel a zadovážim si horský. Nemusí byť profi, ani poloprofi. Na výlet raz za dva týždne stačí aj rekreačný.

Ako správny dumpster diver som začal zbierať diely. Výsledok je na fotke. A nie je tam všetko.

Jozef Šebest

Zbierka z kontajneraZdroj: Jozef Šebest

Za dva mesiace som nazbieral dva kompletné bicykle a ešte čosi navyše. Približne moja zbierka obsahovala toto:

  • 2 kostry,
  • 3 riadidlové tyče,
  • 3 stredové zloženia,
  • 2 zadné náboje,
  • 1 hliníkový predstavec 25,4 mm,
  • 2 prešmyky,
  • 3 prehadzovačky,
  • 7 kompletných kolies - predných aj zadných,
  • 5 plášťov v dobrom stave, žiadne praskliny a podobne,
  • cca 10 páčiek a brzdových ramien,
  • 2 kazetové zloženia (8 prevodov)
  • 3 predné píly s hliníkovými kľukami,
  • 3 sady pedálov, z toho 2 hliníkové.

Väčšina dielov je značky Shimano, ale našiel sa aj zadný náboj Mavic. Škoda, že mi je nanič. Bral som len dobré diely, resp. diely, v ktorých som videl nejakú perspektívu lacnej opravy.

Potrebné náradie

Ak sa rozhodneš pre skladanie bicykla alebo väčšie vlastnoručné opravy, budeš potrebovať aspoň základnú súpravu náradia. Sadu imbusákov ( 5 mm na brzdy, 6 mm na pedále, 8 mm na stojan a 10 mm na povoľovanie telesa voľnobežky zo zadného zloženia Shimano), sadu nástrčkových kľúčov a štyri špeciálne náradia - orech na stredové zloženie Shimano, orech na sťahovanie kazetového zloženia, sťahovák kľúk zo stredového zloženia a lis na rozoberanie a skladanie reťaze.

Jozef Šebest

Jeden špeciálny nástroj, ktorý dostaneš od svojho streetworkera zadarmo. Striekačka s vodou neskutočne pomôže pri sťahovaní gripov zo starého bicykla.Zdroj: Jozef Šebest

Skladanie bicykla

Urobil som začiatočnícku chybu, keď som sa ulakomil na hliníkový rám. Hliník je ľahký, rám vážil čosi okolo 2 kilogramov. Oceľový rám bol ťažší viac ako dvojnásobne. Ibaže do oceľového by zapasovala napríklad tá žltá vidlica Suntour z fotky a následne aj hlavové zloženie a predstavec.

Takto som si skomplikoval prácu, pretože do hliníkovej kostry sa zmestila iba starožitná vidlica s úzkou rúrou, čo je nedostatkový tovar, ak chceš slušnú kvalitu. A vyhodené majú jeden zásadný problém - ich tyče sú skracované podľa kostry bicykla, na ktorý boli namontované. A môj rám je, ako som spomenul, neštandardný (čiže s tyčou dlhšou o tri milimetre. Jedna tak akurát bola priložená ku kostre, ale ani špeciálny sprej na povoľovanie skrutiek, ani metrová páka, ani kladivo ju nepresvedčili, že by sa mala oddeliť od predstavca.

Jozef Šebest

Doslova spečenú vidlicu a predstavec oddelila až flexaZdroj: Jozef Šebest

Skrátka, niekto si niekedy povedal, že rám je hliníkový, preto nezdhrzavie a ochranu pred vlhkosťou v oceľovej vidlici neriešil. Takže Čierny Peter ostal mne a musel som použiť flexu (karbobrúsku) a zháňať iný predstavec aj vidlu. Použité boli všetky krátke, takže som musel kupovať nové. Neslýchané, ale nutné. Rovnako zle na tom bolo aj stredové zloženie - síce presné, ale hrozivo zahrdzavené. Ešte že som mal v tomto prípade z čoho vyberať.

Ďalší problém nastal s prešmykovačom, resp. so šírkou jeho objímky. Hliníková rúra bola neštandardne široká a ja som starý prešmyk vyhodil, lebo už nevyzeral dobre. Takto som musel kúpiť nový. Rovnako som dopadol aj so sedlovkou.

Nové som nasadil duše (aj keď som nemusel) a lanká bŕzd a prehadzovačiek. Nie je to veľká položka a kto vie, čo tie staré už všetko prežili.

Jozef Šebest

Shimano CI-Deck - nemusím sa pozerať dole, čo mám zaradené :-)Zdroj: Jozef Šebest

Povrchová úprava

Z kostry som odstránil starý náter pomocou chemického prípravku. Nebol som si istý, čo by spravilo s hliníkom pieskovanie, a brúsenie kotúčom tiež nie je dobrý nápad. Keďže moje facebookové hlasovanie neprinieslo nejaké zaujímavé farby, ponechal som rám v surovom stave. Leštený hliník, alebo Raw metal. Ako kto chce. Čo som ušetril na nástreku, minul som na technickom benzíne. V ňom sa pralo všetko, čo som na bicykel montoval. Minul sa ho liter.

Drobnejšie diely ako rohy, predstavec, riadidlá som prebrúsil a prestriekal. Ako striekací box som použil krabicu od banánov.

Vymenil som aj náboj zadného kolesa, pretože voľnobežka už nedržala úplne ideálne. To mi prinieslo zaujímavé zistenie. Samotné teleso voľnobežky na 8 rýchlostnú kazetu stojí asi 24 eur. Ale ak si kúpiš celý zadný náboj, dostaneš ho aj  za 13,5 eura. Onen náboj ma dosť zdžal, pretože je to starší typ a musel som ho zháňať po e-shopoch.

Jozef Šebest

Improvizovaný striekací boxZdroj: Jozef Šebest

Oplatilo sa?

Nový bicykel tejto triedy sa dá kúpiť za 250 eur, ojazdený vo vynikajúcom stave za 200. Moje výdavky boli nasledovné:

Výdavky na repas bicykla z vyhodených dielov
Pásky pod dušu 2,8 eura
Duše 7,6 eura
Odpružená vidlica 29,9 eura
Prešmyk 6,5 eura
Lanká 1,9 eura
AL sedlovka a sedadlo 18 eur
Náboj s poštovným a balným 20,5 eura (13,5 pri osobnom vyzdvihnutí)
Odstraňovač náterov 4,5 eura (odhadnutá skutočná spotreba)
Brúsne papiere 3 eurá
Technický benzín 2 eurá
Striekanie 5 eur (odhadovaná spotreba)
Spolu 101,7 eura
Prameň: maloobchodné ceny, prieskum autora

Keby som sa bol uspokojil s oceľovým rámom a stačilo by mi na zadnom kolese 7 koliesok, mohli byť moje náklady takmer o 75 eur nižšie. Minul by som peniaze len na spotrebný materiál. Ale zo skúsenosti viem, že 7 koliesko mi nestačí. Jazdím dosť aj po rovinkách a tam sa 14 zubov najmenšieho kolieska 7-kazety oproti 11 zubom 8-kazety prejavuje ako hendikep.

Na celú vec sa môžeme pozrieť aj opačne. Rám, predstavec, hlavové zloženie, riadidlá, rohy, gripy, páčky, bowdeny, brzdy (vrátane špalíkov), kolesá, kazeta, odrazky, stredové zloženie, píla a dokonca hliníkový držiak na fľašu a reťaz boli zadarmo, a ešte som si vyberal z dvoch-troch dielov.

Jozef Šebest

Výsledok práce pri skúšobnej jazde. Väčšina dielov je z kontajnera.Zdroj: Jozef Šebest

Plusy a mínusy

 Získal som hlbšie vedomosti o bicyklovej technike

 Mám „nový” bicykel s retro vychytávkou Shimano CI-Deck

 Vinou zlého rozhodnutia ohľadom rámu som minul peniaze navyše

 Trvalo to dlhšie, ako som si myslel

Jozef Šebest

Zdroj: Jozef Šebest

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (7 reakcií)

Zaujímajú ťa takéto články? Pridaj sa ku Gazduj na Facebooku!