Sedem rád pre cestovateľov, ako sa vyhnúť hororu v zahraničí

08.08.2014 0

Celý rok sa tešíte na dovolenku pri mori v zahraničí. A potom vám oddych skazí nečakaná udalosť: v cudzej krajine vám ukradnú kabelku s dokladmi a peniazmi alebo po dvoch dňoch pobytu potrebujete lekára. Na dovolenku ste odišli vlastným autom a hneď na druhý deň ste v cudzine havarovali. Čo robiť, keď sa ocitnete v cudzej krajine v takomto probléme?

Zdroj: Photodisc

Zuzana Kollárová

Zuzana Kollárová

rola: Profi Gazda | počet sledovaní: 0 | registrácia 02.02.2015

Všetky problémy ľahšie zvládnete, ak sa pred odchodom do zahraničia zaregistrujete na stránke ministerstva zahraničných vecí. Vyplníte jednoduchý formulár so svojimi údajmi a kontaktmi, kde vás v zahraničí možno zastihnúť. Ministerstvo vás potom môže SMS správou upozorniť na vznik krízových situácií v oblasti, kde sa nachádzate. Na základe údajov z formulára vám môžu naše zastupiteľské úrady v zahraničí rýchlo pomôcť.

1. Problémy pri doprave

Pokiaľ cestujete na dovolenku vlastným autom, presvedčte sa pred cestou, či máte všetky doklady a poistenie v poriadku. Overte si, ktoré úseky cesty sú spoplatnené, či môžete uhradiť mýto v hotovosti alebo aj kartou. Poistenie tiež netreba brať na ľahkú váhu, tak isto ako cestovné poistenie pre vás, môže vám aj poistenie vášho auta ušetriť mnoho nepríjemností.

Veľa ľudí volí dopravu leteckú či autobusovú. Európske spotrebiteľské centrum v SR radí, že je dobré vedieť, že v prípade veľkého meškania spojov máte nárok na občerstvenie či dokonca na ubytovanie v hoteli.

"Pokiaľ vám meškajú spoje, určite neseďte so založenými rukami. Vyhľadajte pracovníkov spoločnosti, ktorá vás má prepraviť - informujte sa o ďalšom postupe a v neposlednom rade si od nich vypýtajte potvrdenie o meškaní. Bohužiaľ, často sa na nás obracajú dovolenkári, ktorí dorazili do vysnívanej destinácie, no batožina sa im stratila. Takto slovenskí turisti strávili dva týždne na dovolenke v Španielsku bez svojich šiat, fotoaparátov. Je nutné už na letisku oznámiť stratu batožiny a vypísať formulár sťažnosti, ktorý väčšinou poskytne letecká spoločnosť. Aerolinky takto zvyknú preplatiť spotrebiteľom nákup nevyhnutných vecí," informovala právnička centra Veronika Virághová.

2. Spoznávanie krajiny v prenajatom aute

Prenájom áut je veľmi populárnou službou v dovolenkových destináciách ako sú Španielsko, Taliansko či Portugalsko.

Európske spotrebiteľské centrum v SR odporúča predtým, ako sa na dovolenku do týchto krajín vyberiete a mali by ste záujem prenajať si tam auto, všetko si zarezervovať doma cez internet.

"Dôvodov pre takýto postup je viac: na webovej stránke spoločnosti, ktorá autá prenajíma, máte možnosť dôkladne sa oboznámiť s obchodnými podmienkami. Obzvlášť si dávajte pozor na ustanovenia týkajúce sa ceny, skrytých poplatkov, poplatkov za vyčistenia auta. Takisto zaznamenávame časté problémy s tým, že spotrebitelia si nevšimnú ustanovenia o tom, že majú auto vrátiť s plnou nádržou. Britský turista tak doplatil na svoju nepozornosť na dovolenke v Španielsku, kedy mu spätne prenajímateľ poslal účet za predražený benzín, ktorý musel dotankovať."

Pri preberaní auta dbajte na to, aby ste s pracovníkom spoločnosti auto poriadne prezreli. Akékoľvek škrabance, či rozbité sklo vám neskôr môžu byť zaúčtované ako vami spôsobené. To isté platí pri odovzdávaní auta. Zamestnanec s vami musí spísať protokol o tom, v akom stave ste auto odovzdali.

"V opačnom prípade dopadnete ako partia zo Švédska, ktorá v poriadku odovzdala auto, no vzhľadom na to, že sa ponáhľali, protokol o odovzdaní auta so zamestnancom nespísali. V priebehu mesiaca im boli z účtu stiahnuté stovky eur, ktoré si prenajímateľ naúčtoval za zničené a nefunkčné brzdy," popisuje jeden z problémov, ktorý vás môže pri prenájme auta v cudzine stretnúť V. Virághová.

3. Nákupy

Pozor pri nákupoch v kamenných obchodoch. Všeobecne totiž platí, že pri nákupe tovaru v prevádzke nemáte nárok na odstúpenie od zmluvy.

"Pokiaľ si kúpite napríklad tričko a na hoteli zistíte, že vám nesedí, predajca vám nie je povinný oblečenie vymeniť ani vám vrátiť kúpnu cenu. Upozorňujeme však, že je nutné si tieto informácie dopredu overiť. V rámci krajín Európskej únie platí všeobecne dvojročná záručná doba. V žiadnej z týchto krajín by vám na nový tovar nemali poskytnúť záruku kratšiu. Neskôr však môže byť reklamácia problematickejšia, reklamovať budete musieť poštou. Fakt, že si kúpite v Ríme šaty v obchodnom reťazci, ktorý je prevádzkovaný aj na Slovensku neznamená, že ich budete môcť reklamovať v slovenskej pobočke," upozorňuje na záludnosti nákupov V. Virághová.

Európske spotrebiteľské centrum v SR odporúča tomu, kto sa chystá cestovať do krajín Európskej únie, aby si do smartfónu stiahol aplikáciu siete Európskych spotrebiteľských centier ECC Net: Travel App.

"Je to nástroj, ktorý spotrebiteľom pomôže zvládnuť náročné situácie, ktoré môžu počas dovolenky v zahraničí nastať. Zahŕňa oblasti ako nakupovanie, ubytovanie, zdravotná starostlivosť, doprava. Spotrebitelia v nej nájdu právne rady a jazykovú podporu v 23 úradných jazykoch Európskej únie, v nórčine a v islandčine. V sekcii s užitočnými informáciami sú uvedené dôležité telefónne čísla a kontakty pre prípad núdze."

4. Ako platiť

Do zahraničia berte so sebou len malú hotovosť a snažte sa platiť všade kartou. Karty akceptujú vo všetkých štandardných dovolenkových destináciách. Platby kartou sú súčasťou balíkov služieb a teda pre dovolenkárov sú bezplatné.

"Okrem toho transakcie kartou sú zúčtované štandardne výhodnejším kurzom ako výmena hotovosti. V pochybných zmenárňach sa môže vyskytnúť aj riziko vystavenia falšovaných peňazí, ochranné prvky miestnej meny totiž dovolenkári nemusia poznať," upozorňuje hovorkyňa ČSOB Zuzana Eliášová.

Karty značky VISA aj MasterCard sú akceptované v štandardných dovolenkových destináciách, v niektorých krajinách je vyššia akceptácia embosovaných kariet. Kreditnou kartou je výhodnejšie platiť u obchodníka, pretože transakcie sú bez poplatku. V zahraničí ju často vyžadujú pri rezerváciách v hoteloch či v auto požičovniach.

Navyše, ak banke vrátite peniaze do 55 dní, neplatíte žiadne úroky. Na výber hotovosti z bankomatu sa zase oplatí použiť debetnú kartu. Zaplatíte oproti kreditnej karte nižšie alebo žiadne poplatky. Z bankomatu vyberajte hotovosť debetnou kartou. Je to lacnejšie. Súčasťou niektorých kariet je aj cestovné poistenie, takže sa nemusíte osobitne poisťovať.

5. Ste bez dokladov

Nie do všetkých krajín potrebujete pas, v mnohých si vystačíte aj s občianskym preukazom. V niektorých krajinách môžete mať problém s tým, že vyžadujú najmenej šesťmesačnú platnosť pasu. Pri ceste do zahraničia by ste si mali doklady okopírovať a uložiť mimo ostatných dokladov. Uľahčí vám to vybavenie nového dokladu. Ak cestujete vlastným autom, musíte vedieť, či v krajine platí náš vodičský preukaz, alebo potrebujete medzinárodný.

Za stratený či ukradnutý cestovný pas alebo občiansky preukaz vám konzulárne pracovisko veľvyslanectva SR v pomerne krátkej dobe dokáže vystaviť náhradný cestovný doklad. Ako si ho vybavíte? Musíte ísť na najbližší útvar miestnej polície, kde stratu či krádež ohlásite. Policajti vám musia vystaviť potvrdenie o strate či krádeži dokladov.

"Ak vám ho vydať odmietnu, zapíšte si adresu policajnej stanice, dátum a čas a ak sa to dá, aj hodnosť a meno osoby, s ktorou ste hovorili. Požiadajte o umožnenie telefonického rozhovoru s naším veľvyslanectvom. Konzulovi oznámte čo sa stalo a pre istotu mu hneď nadiktujte svoje základné osobné údaje," radí ministerstvo zahraničných vecí. Náhradný doklad vám môžu vystaviť aj za desať minút. Problém je, že vám neumožňuje pokračovanie v ceste do iných štátov, ale je určený na návrat do vlasti čo najkratšou cestou.

6. Ukradli vám peniaze

Ak vám ukradnú peniaze alebo aj peňaženku so všetkými bankovými kartami, k peniazom sa najrýchlejšie dostanete cez Western Union. Peniaze zloží váš príbuzný buď na vybranej pošte alebo v pobočke Poštovej banky. Vyplní odosielací formulár a telefonicky vám o tom podá správu. Vy si potom peniaze môžete vyzdvihnúť v cudzine do hodiny v ktoromkoľvek výplatnom mieste Western Union. Ďalšou možnosťou je, že zájdete na konzulárne pracovisko slovenského veľvyslanectva. Tam vám poradia, ako môžete riešiť svoju situáciu a ako postupovať pri doplnkovom predaji devíz.

Čo ak ste v krajine, kde Slovensko nemá ani veľvyslanectvo, ani konzulát? O pomoc môžete požiadať veľvyslanectvo alebo konzulát ktoréhokoľvek členského štátu EÚ.

7. Úraz a choroba

Júl a august sú mesiace, kedy turisti hlásia najviac poistných udalostí z dovolenkových destinácií. Dovolenkárov najčastejšie v cudzine trápia tráviace ťažkosti, úrazy a problémy horných dýchacích ciest.

Našinec by bez preukazu poistenca - európskeho preukazu, vycestovať do zahraničia nemal.

„Ak som v cudzine a stal sa mi úraz alebo sa mi akútne zhoršilo zdravie, napríklad na dovolenke alebo služobnej či študijnej ceste v zahraničí a nachádzam sa na území Európskej únie, vystačím si s európskym preukazom poistenca. Ním sa preukážem v nemocnici alebo u ošetrujúceho lekára," vysvetľuje Michal Fáber z popradskej Spoločnosti ochrany spotrebiteľov S.O.S.

Ak cestujete za hranice EÚ, spotrebiteľské združenie odporúča vybaviť si komerčné pripoistenie liečebných nákladov v zahraničí.

Ak sa nachádzate mimo členských štátov EÚ, lekár vás ošetrí a vystaví vám účet za ošetrenie. Po návrate domov môžete požiadať o úhradu nákladov.

„V členskom štáte EÚ by od vás lekár nemal žiadať úhradu. Výnimku predstavujú doplatky, ktoré bežne platia aj domáci pacienti. Ak bude požadovať poplatok za liečbu aj napriek vášmu európskemu preukazu poistenca, môžete po návrate domov požiadať o refundáciu nákladov. Toto platí v prípade, že vás ošetril lekár napojený na verejný systém zdravotného poistenia," dopĺňa informácie M. Fáber.

K žiadosti o preplatenie nákladov na ošetrenie spotrebiteľské združenie odporúča priložiť doklad z registračnej pokladnice, príjmový pokladničný doklad alebo doklad, v ktorého texte je potvrdené prijatie sumy, ak ide o hotovostnú platbu, alebo, originál ústrižku o zaplatení poštovej poukážky, kópiu výpisu z účtu, originál debetného avíza z banky alebo pobočky zahraničnej banky, alebo originál potvrdenia o odpísaní finančnej sumy z bankového účtu, ak ide o bezhotovostnú platbu.

Poisťovni musíte predložiť aj záznam o ošetrení, správu o poskytnutej zdravotnej starostlivosti. Musí ísť o originál dokladu s rozpisom poskytnutých zdravotných výkonov (faktúra), vyúčtovanie zdravotných výkonov, lekársky recept, lekársky poukaz pri predpísaní liekov alebo zdravotníckych pomôcok.

Poisťovne preplácajú v prípade ošetrenia mimo členských štátov EÚ sumu vo výške, ktorú by ste za ošetrenie zaplatili na Slovensku.

M. Fáber zdôrazňuje, že v prípade akútneho ošetrenia mimo štátov EÚ je nutné cudzojazyčné doklady predložiť s úradným prekladom. Preklad cudzojazyčnej dokumentácie z členských štátov EÚ nemusí byť úradný.

Ak sa chystáte vycestovať do zahraničia vlastným vozidlom, nespoliehajte sa iba na zákonné poistenie, uzavreté v SR. Aj malá dopravná nehoda v zahraničí vás môže prísť poriadne draho, obzvlášť ak sa zrania ľudia v druhom aute.

Ak máte komerčné cestovné poistenie, tieto problémy zvládnete ľahšie. Cestovné poistenie zahŕňa liečebné náklady v zahraničí, pričom zabezpečuje úhradu nákladov na nevyhnutnú zdravotnú starostlivosť. Je to napríklad privolanie lekára, ošetrenie, pobyt v nemocnici, prevoz do zdravotníckeho zariadenia, prevoz do miesta bydliska, v tragických prípadoch aj prevoz telesných pozostatkov. Súčasťou cestovného poistenia je aj nonstop asistenčná služba, ktorá dovolenkárovi poradí a pomôže s organizáciou pri potrebe zdravotnej starostlivosti.

Dovolenkári v prípade náhleho ochorenia, úrazu alebo inej nepríjemnosti udalosti by mali okamžite kontaktovať asistenčnú službu poisťovne. "Poistenému napríklad odporučí lekára alebo zdravotnícke zariadenie, na ktoré sa majú obrátiť, čo majú robiť, kým nepríde prvá pomoc, pomôže im s komunikáciou so zdravotníckym personálom a podobne," informovala hovorkyňa ČSOB Zuzana Eliášová.

Asistenčná služba je k dispozícii nonstop a výhodou je, že s ňou môžete komunikovať v slovenskom jazyku. Súčasťou mobilnej aplikácie ČSOB SmartBanking, ktorú si klient môže stiahnuť bezplatne, je od júna aj nová funkcia "Cestovný asistent". Do nej sa dostanete aj bez pripojenia na internet a dozviete sa tu všetky praktické informácie, ktoré potrebujete pri riešení poistnej udalosti.

Odporúčania pri cestách do zahraničia

  • zabezpečte si vhodné cestovné poistenie
  • v dostatočnom predstihu si skontrolujte platnosť a neporušenosť cestovného dokladu
  • preverte si podmienky vstupu a vízových povinností do každej z krajín pripravovanej cesty
  • zoberte si so sebou kontaktné údaje na slovenské zastupiteľské úrady na trase vašej cesty, ktoré sú uverejnené na webovej stránke www.mzv.sk
  • nenoste všetky doklady spolu s cestovným pasom
  • vyhotovte si dve fotokópie dátovej strany cestovného pasu. Jednu kópiu nechajte u svojich príbuzných alebo priateľov, ktorých môžete v prípade núdze rýchlo kontaktovať a druhú kópiu majte počas cesty pri sebe, oddelene od cestovného pasu
  • pri cestách za netradičnými športovými aktivitami alebo dobrodružstvom si nezabudnite preveriť, či vaše cestovné poistenie skutočne pokrýva všetky poistné udalosti súvisiace s cestou
  • vložte si do vášho mobilného telefónu pod skratkou ICE (In case of emergency) kontakty na blízke osoby, ktorým možno v prípade mimoriadnej udalosti zavolať (dopravná nehoda, prírodná katastrofa a pod.)

Zdroj: MZV SR

Seriál S.O.S. pre spotrebiteľa (všetky časti a RSS) pripravujeme v spolupráci s Európskym spotrebiteľským centrom v SR, Slovenskou obchodnou inšpekciou a Spoločnosťou ochrany spotrebiteľov S.O.S. Poprad.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (0 reakcií)

Zaujímajú ťa takéto články? Pridaj sa ku Gazduj na Facebooku!

Diskusia (0 reakcií) Celá diskusia