Nové veci na Gazduj denne do mailu
Nastav si automatické upozornenia na zaujímavé články.
Zasielanie newslettra môžeš kedykoľvek vypnúť.

Žiadatelia sú nespokojní, SIEA vysvetľuje rýchle minutie dotácií

03.02.2016 0

Rekordná rýchlosť uzatvorenia druhého kola podávania žiadostí o zelené poukážky vyvolala medzi žiadateľmi aj v médiách pochybnosti o férovosti systému. Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA) vylučuje podozrenia, že by sa do neho nabúral softvérový robot.

Zdroj: Flickr/Wayne National Forest/CC

Zuzana Kollárová

Zuzana Kollárová

rola: Profi Gazda | počet sledovaní: 0 | registrácia 02.02.2015

Tento týždeň v pondelok napoludnie spustila SIEA druhé kolo projektu Zelená domácnostiam. Kým v prvom kole si 3,25 milióna eur v poukážkach rozobrali domácnosti za štyri dni, druhé kolo s omnoho väčším balíkom vyčlenených peňazí skončilo ešte v ten istý deň ako sa začalo.

SIEA tvrdí, že poukážky sa rozchytali za pár hodín. Celkovo bolo vydaných 1316 poukážok na slnečné kolektory, 1129 na fotovoltaické panely, 231 na kotle na biomasu a 540 na tepelné čerpadlá.

Rýchle vyčerpanie vyčlenených peňazí vzbudilo pochybnosti, či žiadosti nevypĺňali roboty. Tie mohli nasadiť veľké firmy, ktoré už získali veľa klientov na inštaláciu zelených zariadení. V utorok na to upozornil portál Sme.sk a nespokojní žiadatelia sa ozvali aj redakcii Gazduj. Myslia si, že so žiadosťami mohlo byť manipulované aj inak.

„Prečo moja žiadosť dostala približne o 12:10 poradové číslo 2568 a napokon neprešla? Kamarát mal v druhom kole o 12:08 hodine čislo 2451 a tiež neuspel,“ hovorí jeden zo žiadateľov, ktorému sa poukážka neušla, hoci žiadosť systém zaevidoval do desiatich minút od jej podania. Správu o jej zamietnutí kvôli nedostatku peňazí dostal až večer o pol desiatej.

Poradové číslo nemá žiadnu výpovednú hodnotu

Agentúra tvrdí, že pridelené číslo k žiadosti o schválení poukážky nerozhoduje. Systém vyhodnocuje žiadosti automaticky. Sčítavanie žiadostí v agentúre zapli po 19. hodine. Čísla poukážok zodpovedajú počtu pokusov o získanie príspevku už od prvého kola. Pri vyhodnocovaní systém uplatňuje zároveň aj takzvané uprednostňujúce kritériá, ktoré vyplývajú z Operačného programu Kvalita životného prostredia.

Najvyššiu prioritu majú tie žiadosti, pri ktorých domácnosť plánuje využívať zariadenie na výrobu tepla a preukáže, že vykonala opatrenia na zníženie spotreby energie. V druhom rade majú prednosť žiadosti domácností o využívanie tepla z obnoviteľných zdrojov energie v oblasti, kde nie je vybudovaný systém centralizovaného zásobovania teplom. Posledné uprednostňujúce kritérium sa uplatňuje v prípade fotovoltaických panelov, ktoré využívajú systém akumulácie elektriny. Toto kritérium má najmenšiu váhu.

Rozhodujúce preto bolo, koľko žiadostí splnilo tieto uprednostňujúce kritériá. Keďže veľké množstvo záujemcov o podporu na zariadenia na výrobu tepla potvrdilo splnenie uprednostňujúcich kritérií, ich žiadosti sa posunuli v hodnotení a predbehli žiadosti o podporu na fotovoltaiku bez ohľadu na to, že tieto boli podané skôr. Takto agentúra vysvetľuje pohyb pri schvaľovaní poukážok.

V druhom kole bolo vydaných 3216 poukážok. Vzhľadom na to, že záujem o podporu už v prvých hodinách po spustení dvojnásobne prekročil finančné možnosti kola, agentúra vyčlenené prostriedky navýšila o 3 milióny na 7 miliónov eur. Urobila tak v pondelok okolo 19. hodiny.

Roboty neúradovali, tvrdí agentúra

Ako je možné, že už po pár minútach od spustenia prihlasovania bolo pridelené žiadosti vysoké poradové číslo? 

„V prvom kole sme evidovali približne 2430 pokusov o vyplnenie žiadosti, čísla v druhom kole začínali na tejto úrovni. Keďže sme vopred avizovali deň spustenia systému a v momente jeho otvorenia sme na stránke publikovali správu, rozoslali mailom informáciu všetkým registrovaným zhotoviteľom i odberateľom správ zo stránky SIEA a zároveň sme využili aj sociálne siete, nápor na stránke v prvých hodinách je jednoducho vysvetliteľný,“ vysvetlil riaditeľ odboru komunikácie a medzinárodnej spolupráce SIEA Eduard Jambor vysoké poradové čísla žiadostí krátko po otvorení kola.

Stránku Zelená domácnostiam v priebehu dňa navštívilo 6000 unikátnych používateľov.

Ako fungovala ochrana

IT špecialistom sa nepozdáva ani systém ochrany. Ochrana „captcha“, ktorá bráni zadávaniu dopytov robotmi, totiž nebola použitá pri prvom podávaní žiadosti z jednej IP adresy. Táto žiadosť bola kvôli chybe zamietnutá. Captcha bola použitá až pri opakovanej žiadosti z tej istej IP adresy.

Odborníci hovoria, že nie je problém mať robotov distribuovaných na rôznych IP adresách a pritom dať každému úlohu len jednej registrácie. Dobrým riešením by bolo, ak by sa žiadateľ overoval napríklad aj cez SMS.

Nespokojní žiadatelia majú podozrenie, že keď sa odčerpala určitá suma do toho „správneho“ vrecka, zapol sa ochranný systém captcha a pár ľuďom umožnil podať žiadosť.

„Je nám jasné, že ak by mal niekto záujem, aj tento systém ochrany je prelomiteľný. To sa však v druhom kole nestalo. Prijali sme aj ďalšie opatrenia, ktoré plánujeme dopĺňať a obmieňať,“ zdôraznil E. Jambor.

Momentálne SIEA kontroluje adresy, ktoré domácností vyplnili v žiadostiach. Poukážky so zmluvami im chce odoslať v najbližších dňoch.

Zmluvy o poskytnutí príspevku domácnostiam sú zverejňované v centrálnom registri zmlúv po tom, čo domácnosť odovzdá poukážku zhotoviteľovi. Tam si môže verejnosť preveriť kto mal šťastie pri podávaní žiadosti o dotáciu na zelené zariadenie.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (0 reakcií)

Zaujímajú ťa takéto články? Pridaj sa ku Gazduj na Facebooku!

Diskusia (0 reakcií) Celá diskusia