Unilever zatajil palmový olej v reklame na Floru

22.03.2016 2

Spoliehať sa na informácie, ktoré bijú na obale do očí, namiesto tých, na ktoré treba lupu, sa niekedy neoplatí. Margarín Flora od Unileveru je toho dôkazom. Česi mu kvôli zabudnutému palmovému oleju v reklamnom označení hrozia mastnou pokutou.

Zdroj: Florastranky

Lenka Sameková

Lenka Sameková

rola: Profi Gazda | počet sledovaní: 7 | registrácia 14.09.2012

„Máte peknú reklamu na Floru, ale akosi sa nechválite, že v zložení je aj palmový tuk. Prečo sa ním nechválite na prvom mieste? Prečo neuvádzate, koľko ho výrobok obsahuje v %?“ rozhorčuje sa zákazníčka na sociálnych sieťach Unileveru.

Ide pritom len o jeden z viacerých vyčítavých odkazov na adresu výrobcu, ktoré ho vyzývajú aj k tomu, aby sa vzdal používania kontroverzného palmového oleja. Kritiku zákazníkov nezmierňuje politika nulového odlesňovania, ku ktorej sa Unilever aktívne hlási a na obale na to upozorňuje označením „Unilever sa zaviazal k používaniu palmového oleja z udržateľných zdrojov“.

Vážení Unilevři, udržitelné zdroje palmového oleje, to je nesmysl, který má zmást zákazníka s jasným cílem…

Posted by Sebastian Baldrian-Lomenski on 10. december 2015

Koncernu v tomto smere nenahrávajú ani výsledky nedávneho prieskumu Greenpeace. Organizácia v ňom analyzovala ako korporácie vedia preukázať, že dodávatelia, od ktorých odoberajú palmový olej, dodržiavajú zásady ochrany lesa. Zo 14 hodnotených spoločností obsadil Unilever až 11 miesto. Podľa hodnotenia Greenpeace musí toho výrobca ešte veľa doháňať, aj keď urobil určitý pokrok.

Všetkými olejmi mazaný 

Unilever si pohneval zákazníkov reklamným označením „Vyrobené zo slnečnicového, ľanového a repkového oleja“, ktoré uviedol na prednej strane obalu a na viečku margarínu. V zozname zložiek pritom figuruje aj palmový olej, ktorý je vo výrobku zastúpený dokonca vo väčšom množstve ako deklarovaný repkový.

Upozornila na to spotrebiteľská organizácia dTest, ktorá na výrobcu poslala českej Štátnej poľnohospodárskej a potravinárskej inšpekcii sťažnosť. Nejde pritom o jediný produkt Unileveru, ktorému vytkla zamlčaný palmový olej. Podobnú informáciu našla aj na ďalších troch druhoch margarínu značky Flora. „Pri niektorých z nich bol palmový olej dokonca druhým najviac zastúpeným olejom,“ podotkol Lukáš Zelený z dTestu.

Podiel oleja v margaríne možno odhadom vyčítať z poradia v akom je uvedený v zložení. Vo všeobecnosti platí, že ingrediencia, ktorá v ňom figuruje na prvom mieste, má v obsahu produktu najväčšie zastúpenie. Akákoľvek doplňujúca informácia k zloženiu produktu však nesmie spotrebiteľa zmiasť. Týka sa to nielen názvu či rôznych reklamných tvrdení, ale aj obrázkov alebo tvaru obalu.

Označenie „Vyrobené zo slnečnicového, ľanového a repkového oleja“ so zamlčaným palmovým olejom, ktorý má pritom v margaríne nezanedbateľný podiel, túto podmienku nespĺňa. U spotrebiteľa môže vyvolávať dojem, že výrobok iný olej neobsahuje.

Štátna poľnohospodárska a potravinárska inšpekcia nariadila výrobcovi informáciu upraviť tak, aby v budúcnosti neklamala spotrebiteľov. Hrozí mu pritom pokuta až do výšky 50 miliónov českých korún (1,85 milióna eur).

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (2 reakcie)

Zaujímajú ťa takéto články? Pridaj sa ku Gazduj na Facebooku!