Iná krajina, iná Fanta: Prečo u nás chutí inak ako za hranicami

13.05.2016 3

Zloženie pomarančovej Fanty sa líši podľa toho, v ktorej krajine ju zoženiete. Nápojový koncern Coca-Cola do nej pridáva rozdielne množstvá ovocnej šťavy a osladzuje ju odlišnými zložkami. Ako je na tom Fanta, ktorú nájdete v našich obchodoch?

Zdroj: Lenka Sameková

Lenka Sameková

Lenka Sameková

rola: Profi Gazda | počet sledovaní: 7 | registrácia 14.09.2012

Česká relácia A dost! Internetovej televízie Stream.cz porovnala zloženie pomarančovej Fanty z viacerých krajín. Do výberu sa dostala Fanta z Číny, Ruska, Turecka, Talianska, Španielska, Nemecka, Rakúska, Švajčiarska, Francúzska, Poľska, Dánska, Veľkej Británie, Česka aj Ukrajiny. My sme porovnanie doplnili o Fantu, ktorú predáva výrobca na Slovensku.

Odlišné zloženie rozpoznáte aj okom

Rozdielne množstvo ovocnej šťavy signalizuje už na prvý pohľad odlišné zafarbenie limonády. Najtmavšia s najväčším podielom ovocnej šťavy pochádzala z Talianska. Výrobca do nej pridal 12 percent pomarančovej šťavy a osladil ju cukrom.

Stream.cz

Množstvo šťavy v talianskej Fante (vľavo)Zdroj: Stream.cz

Ešte šťavnatejšiu Fantu, ktorá sa však nedostala do porovnania, predáva Coca-Cola v Grécku. Na jeden liter limonády tam pripadá 20 percent pomarančovej šťavy, v prepočte 2 decilitre.

V skupine limonád s najväčším podielom ovocnej šťavy sa umiestnila aj francúzska Fanta, ktorá obsahuje 10 percent pomarančového koncentrátu a 2 percentá citrónového. Rovnako ako talianska, aj francúzska limonáda je osladená cukrom.

O štyri percentá menej šťavy zamiešal výrobca do španielskej Fanty, v ktorej tvorí pomarančová šťava 8 percent obsahu. Limonáda je však osladená nielen cukrom, ale aj glukózovo-fruktózovým sirupom a umelým sladidlom - aspartamom.

Vo Veľkej Británii ponúka Coca-Cola Fantu s 5-percentným podielom ovocnej šťavy. Britská limonáda sa od predošlých líši väčším množstvom pridaných umelých sladidiel (acesulfám a aspartam). V zložení nechýba ani cukor.

„Štvorpercentné“ Fanty predáva Coca-Cola v Rakúsku a vo Švajčiarsku. Z troch percent sú naplnené pomarančovou a z jedného percenta citrónovou šťavou. Umelé sladidlá a glukózovo-fruktózový sirup v nich nenájdete. Oba nápoje sú osladené výlučne cukrom.

Dánska Fanta, ktorá sa dostala do výberu, bola napokon kvôli citrónovej a nie pomaračovej príchuti z porovnania vyradená. V prípade čínskej Fanty sa tvorcom relácie nepodarilo získať údaj o množstve ovocnej šťavy.

Fanty s najmenším podielom šťavy

Najväčšiu skupinu tvoria Fanty s 30 mililitrami pomarančovej šťavy v jednom litri limonády, do ktorej patrí aj slovenská verzia. Tromi percentami ovocnej šťavy je rovnako naplnená Fanta v Česku, Poľsku, Turecku, Rusku, na Ukrajine a aj v Nemecku. Slovenská, česká a turecká však narozdiel od ostatných nie je sladená cukrom a umelými sladidlami, ale izoglukózou (fruktózo-glukózovým sirupom). V Poľsku ponúka výrobca Fantu v dvoch variantoch - osladenú izoglukózou alebo cukrom.

Stream.cz

Množstvo šťavy v talianskej Fante (vľavo), množstvo šťavy v slovenskej Fante (vpravo)Zdroj: Stream.cz

Lenka Sameková

Zloženie Fanty predávanej na SlovenskuZdroj: Lenka Sameková

Izoglukóza: Lacná náhrada cukru

Izoglukóza je tekutá zmes získavaná z kukurice, ktorá sa používa na sladenie potravín. Výrobcom šetrí nielen náklady, ale aj čas, ktorý by potrebovali na rozpúšťanie cukru.

„Nákupná cena izoglukózy je až o 40 percent nižšia ako u porovnateľných sladidiel. Navyše, na dosiahnutie potrebného stupňa osladenia nápoja stačí použiť menší objem sirupu ako cukru. Takto osladený nápoj môže výrobca doplniť väčším množstvom vody,“ vysvetľuje Miroslav Spišiak, ktorý sa po 18 rokoch pôsobenia v potravinárskom priemysle venuje odhaľovaniu zákulisných praktík potravinárov.

„Odborníci na výživu v Európe a USA tvrdia, že jeho pravidelné užívanie v nápojoch má priamy vplyv na nárast obezity a následné rozšírenie diabetu druhého stupňa. V EÚ zatiaľ platí, že z celkového objemu používaných sladidiel nemá izoglukózový sirup prekročiť hranicu 5 percent. Toto obmedzenie sa má zrušiť v roku 2017.“

Pepsi si udobruje slovenský trh

Nielen Coca-Cola, ale aj nápojový koncern PepsiCo donedávna sladil kolový nápoj Pepsi určený pre slovenský a český trh izoglukózou. Ten istý produkt pritom ponúkal vo viacerých krajinách s cukrom. Spoločnosť minulý mesiac avizovala, že sirup v Pepsi nahradí cukrom. Od zmeny zloženia si sľubuje nárast predaja, ceny nápoja by sa to údajne nemalo nijako dotknúť. „Cukrová" Pepsi už údajne dorazila do našich obchodov.

Chutí nám to najlacnejšie?

Odlišným zložením Fanty v rôznych krajinách sa nápojový koncern Coca-Cola netají. Len v Európe údajne predáva 28 rôznych chuťových variánt. V reakcii pre reláciu A dost! uviedol, že zloženie prispôsobuje odlišným chuťovým preferenciám spotrebiteľov, ktoré si lokálne overuje.

Slepý test, ktorý za pomoci 6 hodnotiteľov z radov divákov uskutočnila relácia, však ukázal úplne iné výsledky. Fanta dostupná v obchodoch v Česku, ktorá je zložením totožná so slovenskou, chutila spomedzi všetkých vzoriek testujúcim najmenej. Zhodnotili ju ako príliš sladkú a pálivú na jazyku. Najlepšie dopadla talianska Fanta s najväčším podielom šťavy, rakúska, nemecká a prekvapivo aj turecká a poľská verzia.

Porovnanie zloženia Fanty v rôznych krajinách
Krajina Podiel ovocnej šťavy Osladená
Grécko 20,00 %  -
Taliansko 12,00 % cukrom
Francúzsko 12,00 % cukrom
Španielsko 8,00 % cukrom, izoglukózou, aspartamom
Veľká Británia 5,00 % cukor, acesulfám, aspartam
Rakúsko 4,00 % cukrom
Švajčiarsko 4,00 % cukrom
Slovensko 3,00 % izoglukózou
Česko 3,00 % izoglukózou
Poľsko 3,00 % cukor/izoglukóza*
Turecko 3,00 % izoglukózou
Rusko 3,00 % cukrom
Ukrajina 3,00 % cukrom
Nemecko 3,00 % cukrom
*Coca-Cola ponúka nápoj v dvoch variantoch
Prameň: Výsledky porovnania relácie A dost!
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (3 reakcie)

Zaujímajú ťa takéto články? Pridaj sa ku Gazduj na Facebooku!

Top

  1. 1.6 rád, ako znížiť spotrebu plynu
    Túto vec publikoval Expert Gazda - odborník na danú oblasť overený redakciou Gazduj. Obsah od Expert Gazdu môže propagovať produkty a služby konkrétnych firiem.