Nové veci na Gazduj denne do mailu
Nastav si automatické upozornenia na zaujímavé články.
Zasielanie newslettra môžeš kedykoľvek vypnúť.

Česi zavádzajú nové kladivo na firmy neochotné riešiť reklamácie

11.01.2016 0

Spor s obchodníkom kvôli neuznanej reklamácii poškodeného či nefunkčného tovaru budú môcť spotrebitelia riešiť od februára 2016 mimosúdne, na základe odporúčania kompetentného regulačného úradu.

Zdroj: Flickr/KOMUnews/CC

Lenka Sameková

Lenka Sameková

rola: Profi Gazda | počet sledovaní: 3 | registrácia 14.09.2012

Stačí, aby spotrebiteľ do roka od podania prvej reklamácie podal na predajcu sťažnosť Českej obchodnej inšpekcii, prípadne Finančnému arbitrovi, Českému telekomunikačnému úradu alebo Energetickému regulačnému úradu (v závislosti od druhu reklamovaného tovaru/služby). Úrad musí následne vydať stanovisko do 90 dní.

Spotrebitelia sa majú touto cestou vyhnúť zdĺhavému a niekoľkomesačnému súdnemu procesu s neurčitým koncom. Je v tom však háčik. Úrady iba vydajú stanovisko ako by mal spor dopadnúť, ktoré nemá prikazovací, iba odporúčací charakter.

Žiadosti o mimosúdne riešenie sporu od spotrebiteľov však minimálne prebudia obchodníkov, ktorí zákazníkov ignorovali hrou na spiacich chrobákov. K návrhu na riešenie konfliktu mimosúdnou cestou sa musia vyjadriť do 15 dní. Inak im hrozí pokuta až do výšky milión českých korún (37 022 eur). Spory nebude potrebné riešiť osobne, bude sa to dať aj online.

Obe strany sa na základe odporúčania úradov môžu, ale aj nemusia dohodnúť. Ak predajca alebo spotrebiteľ na dohodu nepristúpi, neostáva mu nič iné, len riešiť konflikt súdnou cestou.

Prevratná novinka?

Kým spotrebitelia nové pravidlá požadované Európskou úniou vítajú, obchodníci a aj úradníci sa obávajú, že budú zaplavení veľkým množstvom zbytočných sťažností a s tým spojenou administratívou, na ktorú nie sú dostatočne personálne vybavení.

Advokát Peter Serina to nepovažuje za niečo prevratné: „Tí, čo sa chceli dohodnúť doteraz, sa dohodnú aj bez toho.” Podľa jeho názoru by bolo lepšie, ak by predbežné právne názory vydal súd napríklad formou ucelenej judikatúry, ktorá by jasne dala návod obom stranám ako spor ukončiť.

„Problém je, že právne nejde o komplikované veci, je to skôr otázka dokazovania, či a ako vznikla vada. Chýbajú presvedčivé znalecké organizácie, ktoré by mohli povedať, že sú dôveryhodné a zároveň nezávislé,” upriamuje pozornosť na iné nedostatky.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (0 reakcií)

Zaujímajú ťa takéto články? Pridaj sa ku Gazduj na Facebooku!

Diskusia (0 reakcií) Celá diskusia