Nové veci na Gazduj denne do mailu
Nastav si automatické upozornenia na zaujímavé články.
Zasielanie newslettra môžeš kedykoľvek vypnúť.

Nadnárodné koncerny súperia o majstrovský titul v klamaní obalom

06.01.2016 1

Finalistami nemeckej ankety o Zavádzajúci obal roka 2015 sú výrobky, ktoré mali vďaka obalovým trikom najväčší skrytý dopad na peňaženky spotrebiteľov.

Zdroj: VZHH

Lenka Sameková

Lenka Sameková

rola: Profi Gazda | počet sledovaní: 3 | registrácia 14.09.2012

Spotrebiteľské združenie Hamburg (VZHH) vyskladalo nominácie na Zavádzajúci obal roka 2015 z držiteľov titulov Zavádzajúci obal mesiaca, ktoré udeľuje priebežne počas roka. Tipy na kandidátov zbiera od spotrebiteľov, ktorí združeniu posielajú sťažnosti. Zavádzajúci obal roka volí verejnosť v internetovom hlasovaní, ktoré združenie spustilo tento týždeň.

Nominovaní na titul Zavádzajúci obal roka 2015

1. Detský krém Bebe Zartpflege

VZHH

Bebe ZartpflegeZdroj: VZHH

Detský krém od spoločnosti Johnson & Johnson to dotiahol do finále kvôli skrytému zvyšovaniu ceny. Nenápadným znížením hmotnosti predražil nové balenie až o 84 percent. Zmenšenie objemu veľkej a strednej dózy je jasne viditeľné po prirovnaní k pôvodným obalom. Zredukovanie množstva najmenšej dózy nie je rozpoznateľné voľným okom, ale len porovnaním údajov na etikete s pôvodným výrobkom.

Skryté zvyšovanie ceny krémov Bebe
               Pôvodné balenie Nové balenie Miera skrytého zvýšenia ceny
Veľká dóza:
                250 ml/2,45 € 150 ml/2,29 € 56 %
Stredná dóza:
            75 ml/1,05 €; 1,19 €* 50 ml/1,29 €; 1,29 €* 63 - 84 %
Malá dóza:
                30 ml/0,79 € 25 ml/0,79 € 20 %
*zohľadnenie odlišných cien v dvoch rozdielnych nemeckých filiálkach
Prameň: VZHH

Americký výrobca „vylepšil” nové balenia nielen o vyššiu cenu, ale aj množstvo chemických látok. Do detského krému primiešal fenoxyetanol, čo ho pripravilo o možnosť uvádzať na nových dózach výraz „bez konzervačných látok".

2. Zubná pasta Dentagard

VZHH

DentagardZdroj: VZHH

Prvenstvo v tejto ankete by znamelo pre zubnú pastu tretí výprask za posledný rok. Dentagard od amerického koncernu Colgate-Palmolive si v roku 2015 podali Nemci najskôr v ankete Zavádzajúci obal mesiaca august. Kvôli skrytému zvyšovaniu ceny ho následne reťazec dm drogerie markt vyradil zo svojich regálov.

Výrobca zmenšil obsah tuby zo 100 mililitrov na 75 mililitrov, pričom cenu nezmenil. V prepočte išlo zhruba o 33-percentné zdraženie.

3. Šunka Herta Finesse

VZHH

Herta FinesseZdroj: VZHH

Drastické zredukovanie množstva, klamlivé zníženie ceny a nezodpovedajúce reklamné označenie na obaloch vystrelili do päťky nominovaných koncern Nestlé - výrobcu šunky Herta Finesse.

Zlacnením produktu v supermarketoch z 2,19 eura, resp. 2,29 eura na 1,89 eura, resp. 1,99 eura, sa výrobcovi nepodarilo zamaskovať skryté zvyšovanie ceny. Znížením hmotnosti zo 150 na 100 gramov predražil výrobok o 30 percent. Ak by mal výrobca kopírovať menšie množstvo znížením pôvodnej ceny, stála by šunka v prepočte asi 1,46 eura, resp. 1,53 eura.

Na etiketách nových balení pribudlo označenie „vylepšená receptúra”. Spotrebiteľské združenie však pri porovnaní pôvodného a nového balenia našlo v zložení iba minimálne rozdiely, ktoré možno považovať len za kozmetické vylepšenia.

Združenie vyčíta výrobcovi aj bližšie nešpecifikovaný výraz „mäso z kontrolovaného chovu". Na obale a ani na internetovej stránke Nestlé sa nedočítate, čo si pod týmto názvom možno predstaviť.

4. Kečupy Heinz

VZHH

HeinzZdroj: VZHH

Do finálovej päťky vystrelili kečupového kráľa obalové triky na niekoľkých výrobkoch. Objem kečupu Curry zredukoval Heinz z 500 na 400 mililitrov. V cenách sa to však neodzrkadlilo, práve naopak, nemecký reťazec Rewe cenu kečupu dokonca zvýšil z 2,19 na 2,29 eura, čo v prepočte zodpovedá 28-percentnému skrytému zdraženiu.

Nejde pritom o jediný kečup z rodiny Heinz, ktorý sa nenápadne scvrkol. Výrobca znížil objem aj štandardnému kečupu a verzii „light".

K zredukovaniu obsahu kečupov sa priznal aj sám výrobca. Ponuku zmenšených balení odôvodnil „prudko rastúcim množstvom jedno- a dvojčlenných domácností". Prečo to však nezohľadnil aj v cenách, nevysvetlil.

Reťazce Kaufland, Lidl, Real a Edeka ceny kečupov čiastočne znížili. Pokles objemu sa však aj napriek tomu prejavil na vyššej základnej cene kečupu (cena/100 mililitrov). Cenu štandardného kečupu v novom balení znížil reťazec Rewe z 1,99 na 1,89 eura. Suma sumárum, zredukovanie množstva sa podpísalo pod v priemere 20-percentné skryté zvýšenie ceny.

Len pár mesiacov po zavedení kečupu so zníženým objemom vrátil Heinz trúfalo do obchodov pôvodné 500-mililitrové balenie s označením „+25 % gratis”.

5. Kávové kapsule Tassimo latte macchiato

VZHH

Vľavo pôvodné balenie, vpravo nové balenieZdroj: VZHH

Päticu nominovaných uzatvárajú kávové kapsule od Jacobs Douwe Egberts, ktorý zmenšil balenie „Jacobs Latte macchiato classico” takmer o polovicu. V mliečnych kapsuliach nahradil sušené plnotučné mlieko zmesou sušenej smotany, mliečnych proteínov, mliečnych minerálov a vody, ktoré zahustil a zafixoval arabskou gumou (E 414).

Zmenou receptúry nielenže zredukoval hmotnosť mliečnych kapsúl z 52 na 26 gramov, ale skomplikoval aj ich použitie. Ak kapsulou pred použitím poriadne nezatrepete, podľa spotrebiteľského združenia v nej ostane až 40 percent mliečnej zmesi, čo sa pri pôvodnej receptúre nestávalo.

Týmto sa však príbeh „zdokonaleného” Tassima nekončí. Výrobca šetril aj kávou v kávových kapsuliach, z ktorých ubral približne 5 percent. Sčítané a podčiarknuté, hmotnosť celého balenia skresal z 475,2 gramu na 264 gramov.

Tassimo nie je v ankete nováčikom. Spotrebiteľské združenie si ho kvôli zníženiu hmotnosti kávových kapsúl z 8 na 7,4 gramu podalo už pred piatimi rokmi. Zjavne ho to až tak nezabolelo, keď z nových kapsúl opäť odsypal ďalších 0,4 gramu.

Kávové kapsule „Jacobs Latte macchiato classico“ nie sú jediné, ktorým mal koncern uberať na váhe. Hmotnosť ostatných druhov znížil v uplynulých rokoch takmer o 20 percent.

Hlasovať za svojho favorita môžete na internetovej stránke združenia VZHH označením prázdneho políčka v tvare krúžku vedľa fotky produktu. 

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • Diskusia (1 reakcia)

Zaujímajú ťa takéto články? Pridaj sa ku Gazduj na Facebooku!